از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 34156

73 بازدید

به گزارش خبرنگار سیاسی خطرنگار، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه پس از بازگشت از ترکمنستان و آذربایجان در فرودگاه مهرآباد در نشستی خبری با خبرنگاران در تشریح این سفر سه روزه افزود: این اولین سفر در سال ۹۷ بود که در مسیر دیپلماسی با همسایگان و دیپلماسی نوروزی که این دو کشور […]

به گزارش خبرنگار سیاسی خطرنگار، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه پس از بازگشت از ترکمنستان و آذربایجان در فرودگاه مهرآباد در نشستی خبری با خبرنگاران در تشریح این سفر سه روزه افزود: این اولین سفر در سال ۹۷ بود که در مسیر دیپلماسی با همسایگان و دیپلماسی نوروزی که این دو کشور جشن نوروزی دارند، صورت گرفت.
وی ادامه داد: در ترکمنستان توافقات خوبی بین دو طرف انجام گرفت که یکی از آنها همکاری در زمینه نفت و گاز بود که می بایست در این مورد مذاکره می کردیم.
روحانی ادامه داد: همچنین توافق کردیم که در دریای خزر به صورت مشترک سرمایه گذاری و تولید صورت گیرد و همچنین در زمینه خدمات فنی و مهندسی زمینه های همکاری خوبی وجود دارد.
رییس جمهوری یادآور شد: در این سفر همچنین تفاهم شد که شرکت های ایرانی چگونه در پروژه ها فعالیت کنند.
روحانی افزود: در زمینه برق که در زمینه خط دوم مشکلاتی وجود داشت، این مشکلات حل شد و برای خط سوم تصمیم گرفته شد طرف ایرانی از محل بدهکاری آن را اجرا کند، که با اجرای خط سوم شرایطی به وجود خواهد آمد که می توانیم بخشی از برق تولیدی را صادر کنیم.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: روابط دو کشور در مسیر توسعه قرار گرفته است و توافقات خوبی را در زمینه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و منطقه ای انجام داده ایم. امیدواریم روابط دو جانبه در همه زمینه ها به سمت پیشرفت برود.
روحانی در ادامه، به سفر خود به کشور آذربایجان اشاره کرد و گفت: در این سفر دو توافق مهم انجام دادیم که به تعبیر رییس جمهور آذربایجان تاریخی بود.
وی ادامه داد: اولین توافق همکاری دو کشور در بلوک نفتی دریای خزر بود که توسط وزیران دو کشور به امضا رسید و تصمیم گرفته شد به زودی برای تدوین قرارداد همکاری اقدام شود و امیدواریم در ماه های آینده شاهد پیشرفت این روند باشیم که می تواند در همکاری دو طرف موثر باشد.
روحانی با بیان این که دریای خزر از لحاظ اقتصادی و انرژی می تواند دوستی ها را مستحکم کند، گفت: توافق مهمی بعد از ۲۵ سال در زمینه ترانزیت جنوب به شمال و جنوب به غرب صورت گرفت که از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که برای اولین بار با آذربایجان در بخش ریلی به صورت مشترک همکاری می کنیم.
رییس جمهوری ادامه داد: سندهای لازم به امضا رسید و با اتصال راه آهن رشت به آستارا؛ آب های جنوبی به آذربایجان، قفقاز، ترکیه، روسیه و اروپا متصل می شود.
وی در ادامه گفت: در زمینه برق هم مذاکراتی بین دو کشور صورت گرفت و به توافق رسیدم که اتصال برق به آذربایجان و روسیه کاری به شکل سه جانبه صورت گیرد. البته میان سه کشور فعالیت های سه جانبه دیگری وجود دارد که یکی از آنها انرژی است.
روحانی به همکاری های مربوط به سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور هم اشاره کرد و گفت: ساعتی پیش در باکو دو اتفاق صورت گرفت که یکی افتتاح کارخانه خودروسازی و دیگری در زمینه نفت است که به صورت مشترک انجام می گیرد.
رییس جمهوری افزود: در افتتاح خودروسازی مقرر شد ابتدا ۱۰ هزار خودرو و در پروژه های بعدی سقف تولید به ۵۰ هزار خودرو برسد که هم مصرف داخل آذربایجان را تامین کند و هم به کشورهای منطقه صادر شود.
وی ادامه داد: در زمینه بهداشت و درمان و داروسازی نیز توافقات لازم صورت گرفت و سرمایه گذاری انجام خواهد شد و مقرر شد کمیسیون مشترک دو کشور زمینه های لازم همکاری را در خصوص مسایل بانکی و تجارت ترجیحی بین دو کشور پیگیری کنند.
سیام**۱۰۵۳**۱۰۵۸**۱۵۹۷

انتهای پیام /*


سیاسی


رییس جمهوری


سفر


تهران

نظرات بسته شده است.