از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 34074

98 بازدید

به گزارش خبرنگار خطرنگار، ،دکتر حسن روحانی ،روز چهارشنبه پس از دیدار با رئیس جمهوری آذربایجان و امضای هشت سند و یادداشت تفاهم همکاری میان ایران و جمهوری آذربایجان ، در کنفرانس خبری مشترک با الهام علی اف، افزود: ما معتقدیم مشکلات یمن و سوریه از طریق سیاسی باید حل شود و راه حل نظامی […]

به گزارش خبرنگار خطرنگار، ،دکتر حسن روحانی ،روز چهارشنبه پس از دیدار با رئیس جمهوری آذربایجان و امضای هشت سند و یادداشت تفاهم همکاری میان ایران و جمهوری آذربایجان ، در کنفرانس خبری مشترک با الهام علی اف، افزود: ما معتقدیم مشکلات یمن و سوریه از طریق سیاسی باید حل شود و راه حل نظامی ندارد.
وی افزود: همانطور که سایر کشورهای منطقه دارند تلاش می کنند و نظرات ایران و آذربایجان نیز مشترک است، ما معتقدیم مشکل قره باغ هم از طریق سیاسی باید حل و فصل شود و با تلاش دو کشور ارمنستان و آذربایجان ما باید شاهد ثبات بیشتر در منطقه باشیم.
دکتر روحانی گفت : خوشحالیم که تلاش های سیاسی خوبی در زمینه حل مشکل قره باغ در حال انجام است و معتقدیم تمامیت ارضی کشورها و جغرافیای منطقه نباید تغییر کند و اصول بین المللی باید وسیله ای برای حل و فصل مسائل باشد .
رئیس جمهوری کشورمان تصریح کرد: خواست ما در اجلاس امروز و در آینده ، رابطه نزدیک بین دو دولت و دو ملت ایران و آذربایجان، در جهت منافع دو کشور ، منطقه و جهان است .
دکتر روحانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در باکو و تبریک عید نوروز به ملت آذربایجان ، اظهار داشت : اسناد مهمی که امروز به امضا رسید در سایه حسن نیت ، اعتماد متقابل، توجه به منافع مشترک و حسن همجواری انجام گرفت .
وی افزود: پتانسیل ها و ظرفیت هایی که سال ها باقی مانده بود و استفاده از این ظرفیت ها نیازمند اعتماد دو دولت بود در سال های اخیر به سرانجام رسید و عملیاتی شد.
رئیس جمهوری افزود: در سال های اخیر اعتماد متقابل موجب شد که کارها و پروژه های مشترک بیشتری بین دو کشور اجرا شود و دو ملت از نزدیک شاهد بودند که همکاری چه ثمرات شیرینی دارد.
دکتر روحانی گفت: امروز تصمیم داریم درخت همکاری را تنومندتر کنیم درختی نه برای امروز و فردا بلکه درختی که ثمرات آن برای تار یخ دو کشور باقی بماند.
وی افزود: در اسناد امروز همانطور که رئیس جمهوری محترم آذربایجان اشاره کردند اسناد تاریخی وجود دارد که نه تنها به نفع دولت و ملت ایران و آذربایجان بلکه به نفع منطقه و جهان خواهد بود .
وی افزود: اسناد همکاری دو کشور ایران و آذربایجان در زمینه تکمیل کریدور شمال – جنوب ، موجب می شود که آبهای جنوب ایران و آبهای خلیج فارس و اقیانوس هنداز طریق جاده و راه آهن به قفقاز، آسیای مرکزی، روسیه و همچنین اروپای شمالی و شرقی متصل شود.
دکتر روجانی گفت: تصمیمی که امروز برای اجرای مشترک طرح راه آهن رشت – آستارا اتخاد شد به این معنی است که دو کشور به اهمیت این ظرفیت توجه دارند.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه ،دو کشور در دریای خزر منافع بسیار زیادی دارند،افزود: باید با همکاری های علمی ، اقتصادی ، فنی ، تجاری و همکاری در زمینه کشتیرانی، ماهیگیری و گردشگری بتوانیم حداکثر استفاده را از این دریا ببریم.
دکتر روحانی افزود: اسنادی که امروز امضا شد برای استفاده مشترک از مخازن و معادن دریای خزر و تامین منافع دو کشور و سایر کشورهای منطقه بود .
وی افزود: در اجلاس امروز تصمیماتی نیز در مورد سرمایه گذاری های مشترک گرفته شد .
وی افزود: ساخت کارخانه خودورسازی مشترک که فردا افتتاح خواهد شد نشان می دهد که دو کشور اراده قوی برای همکاری دارند.
رئیس جمهوری افزود: همکاری هایی نیز در زمینه دارو سازی ،بهداشت و درمان در آینده خواهیم داشت و همکاری در زمینه سوآپ نفت – معاوضه نفت – را گسترش خواهیم داد .
وی افزود: برنامه هایی نیز در زمینه سرمایه گذاری در بخش های انرژی و گردشگری خواهیم داشت و دو کشور با همکاری هم می توانیم در جهت کسب منافع مشترک و برنامه های مشترک گام های جدیدی برداریم.
دکتر روحانی گفت: تصمیماتی که امروز دو رئیس جمهوری و دو دولت اتخاذ کردند و باید تلاش کنیم سریعتر اجرایی و عملیاتی شوند،بویژه در زمینه روابط بانک ها که باید کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور در خصوص به روز شدن این همکاری ها تلاش کنند ، تا بتوانیم در زمینه تبادل اسناد اقتصادی و مالی بهره مند شویم .
وی در مورد روابط تجاری دو کشور، اظهارداشت : در مورد تعرفه ترجیحی یا تجارت آزاد بنا شد، کمسیون مشترک تلاش کند تا در زمینه برای توسعه تجارت فراهم شود.
،رئیس جمهوری گفت: در زمینه گردشگری گام های خوبی برداشته شده است و امروز شاهدیم که صدها هزار نفر از مردم دو کشور به کشورهای یکدیگر رفت و آمد می کنند و این به معنی رابطه نزدیکتر دو ملت است .
دکتر روحانی ظهر امروز – چهارشنبه – وارد باکو شد و پس از دیدار با رئیس جمهوری آذربایجان و امضای هشت سند همکاری در کنفرانس خبری شرکت کرد .
وی فردا نیز در همایش تجاری که با حضور تجار دو کشور برگزار در مرکز حیدر علی اف باکو برگزار می شود، شرکت خواهد کرد.
همزمان با حضور ایشان در این همایش ،سه طرح مشترک شامل خط ریلی آستارا ، کارخانه خودروسازی آذرماش – ایران خودرو و مرکز برق افتتاح خواهدشد.
رئیس جمهوری کشورمان را در این سفر ،محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ، محمد شریعتمداری وزیر صنعت ،معدن و تجارت ، عباس آخوندی وزیر راه و ترابری ، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری ، محمد نهاوندیان مشاور اقتصادی رئیس جمهوری همراهی می کنند .

آساق ** ۳۳۷*۱۵۷۹

انتهای پیام /*


سیاسی


جمهوری آذربایجان


سفر روحانی


کنفرانس خبری

نظرات بسته شده است.