از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 30041

137 بازدید

به گزارش خطرنگار، در این مقاله آمده است: « روابط بین پاکستان و آمریکا مسیر سرد و پرتنشی را طی می کند اما از سوی دیگر از بطن این روابط تاریک پیشرفت هایی نیز در روابط بین پاکستان و روسیه مشهود است.در واقع روابط پرتنش بین اسلام آباد و واشنگتن باعث شد تا سیاستمداران پاکستان […]

به گزارش خطرنگار، در این مقاله آمده است: « روابط بین پاکستان و آمریکا مسیر سرد و پرتنشی را طی می کند اما از سوی دیگر از بطن این روابط تاریک پیشرفت هایی نیز در روابط بین پاکستان و روسیه مشهود است.
در واقع روابط پرتنش بین اسلام آباد و واشنگتن باعث شد تا سیاستمداران پاکستان به فکر پر کردن این خلاء به وجود آمده باشند به همین دلیل شاهد توسعه روابط بین این کشور با چین به عنوان نزدیک ترین شریک تجاری و روسیه دشمن سابق این کشور در زمان جنگ سرد هستیم. »
فاروق یوسف در ادامه تحلیل خود در این باره نوشت: اما چه کسی پیش بینی می کرد که پس از گذشت سه دهه و نقش مهم پاکستان در شکست نیروهای شوروی در افغانستان که به فروپاشی قطب کمونیست در جهان منجر شد، حالا وزیران خارجه دو کشور برای آغاز روابط راهبردی تازه وارد گفت و گو شوند.
خواجه آصف وزیر امور خارجه پاکستان پس از بازدید اخیر سه روزه خود از روسیه و عقد متعدد قراردادهای تجاری و بازرگانی و دفاعی با این کشور از گسترش روابط همه جانبه با مسکو اظهار خرسندی عمیق کرد.
گذشته از آنکه آیا سیاست خارجه پاکستان در قبال تحولات منطقه ای موفقیت آمیز بوده است یا خیر، باید اذعان کرد که گسترش روابط بین اسلام آباد و مسکو به تقویت امنیت و ثبات در منطقه کمک کرده است.
در ادامه این مقاله آمده است: در همین حال آمریکا برای جبران شکست های خود در افغانستان تصمیم گرفت تا نیروهای نظامی خود در این کشور را تقویت کند اما می بینیم که روسیه نیز بیکار ننشسته است، زیرا که این کشور برای نقش آفرینی در افغانستان ضمن ارتباط با گروه طالبان با آنها به رایزنی پرداخت.
هدف روسیه از این اقدام جلوگیری از پا گرفتن داعش در افغانستان است، زیرا که این کشور به شدت از نفوذ این گروه تروریستی به کشورهای آسیای میانه در هراس است و بیم دارد داعش از این طریق به داخل خاک روسیه نفوذ و امنیت این کشور را مختل کند.
مقاله نگار تریبیون در ادامه نوشت: پاکستان برای نقش آفرینی در تحولات افغانستان با نزدیک شدن به موضع روسیه عملا در بلوک روسیه چین ترکیه و بعضا ایران قرار گرفته است و در مقابل این بلوک آمریکا و هند قرار دارند.
اقدامات خشن و افراطی گروه داعش و بلند پروازی های این گروه باعث شد تا گروه طالبان مقابل آن قرار گیرد، به همین دلیل شاهد تمایل بلوک روسیه برای مذاکرات با طالبان هستیم.
روسیه به درستی از نفوذ دستگاه های نظامی و اطلاعاتی پاکستان بر گروه طالبان آگاه است، به همین دلیل در نظر دارد از این ظرفیت برای تامین امنیت و ثبات و مبارزه با داعش در منطقه استفاده کند.
پژوهشگر مسائل سیاسی پاکستان در ادامه آورده است: با توجه به گسترش روابط بین اسلام اباد و مسکو یک گروه نظامی روسی توانست در سال ۲۰۱۷ میلادی از مناطق قبایلی پاکستان بازدید کند موضوعی که باعث حیرت رسانه های غربی شد.
گفته می شود این واقعه پس از معاهده همکاری های نظامی بین دو کشور صورت گرفت.
دو کشور چند رزمایش مشترک نظامی نیز برگزار کردند و قرار است این همکاری ها بین دو کشور بیش از پیش توسعه یابد.
روسیه در حوزه های مختلف از جمله سیاسی، دیپلماسی، اقتصادی و بازرگانی در افغانستان در حال فعالیت است و این نگرانی های آمریکا را در پی داشته است.
روسیه به تازگی کنسولگری افتخاری در پیشاور مرکز ایالت خیبرپختون خواه را راه اندازی کرده است.
در پایان این مقاله آمده است: به تازگی خواجه آصف وزیر امور خارجه پاکستان، صریح اعلام کرد که این کشور سیاست خارجه خود را که در گذشته نگاه به غرب بود تغییر داده است.
به گفته وی دولت پاکستان حالا به گسترش روابط با قدرت های همسایه از جمله چین و روسیه اهمیت می دهد و منافع ملی خود را در آن جستجو می کند .
اما با توجه به اینکه آمریکا سیاست خود را در راستای گسترش روابط با هند در منطقه گذاشته است، پاکستان نیز در تغییر سیاست راهبردی خود باید دقت بیشتری کند و نباید تمامی تخم مرغهایش را در یک سبد قرار دهد.
بدون تردید قطع روابط با غرب به ویژه آمریکا برای منافع ملی پاکستان پیامدهای منفی در سطح بین الملل در پی خواهد داشت، آمریکا به عنوان قدرت مطرح جهان اگر با بی تفاوتی های پاکستان مواجه شود یقینا برای اسلام آباد دردسرهایی فراهم خواهد کرد.
آساق**۶۱۲۵**۱۱۴۴

انتهای پیام /*


سیاسی


پاکستان و روسیه


روابط دوجانبه


جنگ سرد تا اعتماد سازی

نظرات بسته شده است.