از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 29874

91 بازدید

به گزارش خبرنگار اجتماعی خطرنگار، محسن رضایی روز جمعه در مراسم اولین سالگرد درگذشت حسین اردستانی رئیس فقید مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه که در مسجد ولیعصر(عج) برگزار شد، افزود: دفاع مقدس مملو از اسناد و حقایقی است که راه هرگونه تحریف و انحراف را در این رویداد بزرگ مانع می شود. وی […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی خطرنگار، محسن رضایی روز جمعه در مراسم اولین سالگرد درگذشت حسین اردستانی رئیس فقید مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه که در مسجد ولیعصر(عج) برگزار شد، افزود: دفاع مقدس مملو از اسناد و حقایقی است که راه هرگونه تحریف و انحراف را در این رویداد بزرگ مانع می شود.
وی ادامه داد: افرادی مانند مرحوم اردستانی با اراده خویش و ثبت وقایع جنگ، مانع انحراف و تحریف در وقایع هشت سال دفاع مقدس شدند.
رضایی با بیان این که برای دو قشر از جامعه هنوز جنگ ادامه دارد، گفت: قشر اول جانبازان و بخصوص جانبازان شیمیایی هستند که هنوز در آثار این جنگ به سر می برند و قشر دیگر افرادی مانند مرحوم اردستانی که تلاش می کنند تا میراث بزرگ دفاع مقدس را به نسل بعد منتقل کنند و لذا فعالیت های سیاسی، اجتماعی و روزمره خود را وقف این حادثه بزرگ کردند.
فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس در ادامه با نگاهی به فعالیت های رئیس فقید مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه، گفت: وی در طول خدمت خود پس از دفاع مقدس، ۶ کارگاه آموزشی را برای صدها دانشجو و طلبه برگزار کرد و در بعد علمی هم بخش مهمی از تدریس و نوشته های وی در امتداد دفاع مقدس بود.
وی افزود: بسیاری از دانشجویان در دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه جامع امام حسین (ع) در پایان نامه خود از مشورت های مرحوم اردستانی استفاده کردند و وی همچنین دبیری ۳۰ همایش را در موضوع دفاع مقدس به عهده گرفته بود.
رضایی با اشاره به تاثیرات انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس در سرنوشت جوانان، اظهار کرد: در دوران قبل از انقلاب جوانان ما هویت خود را از دست داده بودند اما در جریان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به زندگی خود معنا دادند و به توانایی های خود پی بردند.
وی افزود: کسی که دغدغه و مسئولیت نداشته باشد از پیشرفت جا می ماند و برای جامعه خود سودی ندارد.
دبیر تشخیص مصلحت نظام یکی دیگر از آثار هشت سال دفاع مقدس را خودباوری و اعتماد به نفس جوانان ذکر کرد و گفت: بدون خودباوری خلاقیت در جامعه شکل نمی گیرد.
وی ادامه داد: آزادگی و حریت از دیگر خصوصیاتی است که جوانان ما در هشت سال دفاع مقدس کسب کردند و از شهوات دنیایی، ترس و به تعبیری از هر آنچه غیر خدا بود، آزاد شدند.
رضایی تصریح کرد: ما در جنگ راه عبور از سختی ها را پیدا کردیم و دوستان و دشمنان خود را شناختیم و مرحوم اردستانی نمادی از این ویژگی هاست و خود را دفاع مقدس پیدا کرد و به یک عنصر موثر و سازنده تبدیل شد و تا آخرین لحظات زندگی این دغدغه و دردمندی را همراه خود داشت.
وی با بیان این که جنگ یک راه برای ما بود، افزود: راویان دفاع مقدس و از جمله مرحوم اردستانی این مساله را می دانستند و تلاش می کردند که افرادی این راه را کور و مه آلود نکنند.
رضایی تصریح کرد: جنگ رویداد ساده ای نبود و ابعاد مختلف و عمیقی داشت و با عناصر دیگری مانند روابط بین الملل، دفاع ، تکنیک، جامعه شناسی عجین بود و با بررسی آن در ابعاد مختلف می توان به عظمت این حادثه پی برد.
وی افزود: افرادی مانند اردستانی این اعتقاد را داشتند که نباید آثار هشت سال دفاع مقدس را به موزه سپرد و نیز معتقد بودند که موزه ها را نیز باید برای نسل آینده به دانشگاه تبدیل کرد.
دبیر تشخیص مصلحت نظام گفت: مرحوم اردستانی زمانی که متوجه شد در اردوهای راهیان نور برخی از راویان حقایق جنگ را به درستی بیان نمی کنند، در ایام راهیان نور به مناطق جنگی رفت و به عنوان راوی برای جوانان و دانشجویان روایت کرد و آماده شده بود که گروهی را در مرکز تحقیقات سپاه برای این کار آموزش دهد.

** رخوت و بی تفاوتی نباید وارد جامعه شود
رضایی با بیان این که امروز نباید رخوت و بی تفاوتی وارد جامعه، دانشگاه و اداره کشور بشود، افزود: اگر این مساله بوجود بیاید معلوم می شود که ما راه را گم کرده ایم.
وی افزود: زمانی که مقام معظم رهبری از فرهنگ، ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، دفاع می کند مربوط به همین تجربه تلخ تاریخی است که دوباره خود را گم نکنیم و باورها و ارزش های بوجود آمده جامعه ضعیف نشود و بسیاری از مسایل قبل از انقلاب اسلامی وارد جامعه نشود.
رضایی افزود: ما در ثبت و روایت دفاع مقدس ۱۷ راوی را تقدیم انقلاب و ارزشهای دفاع مقدس کردیم و تعدادی نیز به افتخار جانبازی نایل شدند و باید تلاش کنیم که این سرمایه عظیم را حفظ کنیم.

** آمریکا در جنگ عراق و افغانستان به اهداف خود نرسید
دبیر تشخیص مصلحت نظام در مقایسه هشت سال دفاع مقدس و تجاوز آمریکا به عراق و افغانستان گفت: آمریکا در این دخالت های خود چیزی به دست نیاورد و برای کشورهای منطقه مشکلات عدیده ای بوجود آورد.
وی افزود: در کشور سوریه نیز دو نوع جنگ وجود دارد، یکی جنگ پول، سلاح ومهمات است و دیگری جنگی بر اساس ارزشها است و تجربه دفاع مقدس نشان داد که ارزشها بر سلاح و مهمات برتری دارد.
رضایی با انتقاد از برخی افراد که ادعا می کنند کشور ایران در سوریه کمک مالی کرده است، گفت: ما در زمان هشت سال دفاع مقدس حدود ۲۲ میلیارد دلار از بودجه ۱۲۰ میلیارد ارزی کشور را صرف جنگ کردیم یعنی کمتر از ۲۰ درصد و از درآمد ریالی کشور نیز ۳۰ تا ۳۵ درصد هزینه جنگ شد و این در حالی بود که مستقیم در جنگ بودیم.
وی افزود: در سوریه پول و مهمات نمی جنگد بلکه ارزش ها و اعتماد به نفس که ریشه در انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس ما دارد، می جنگد.
دبیر تشخیص مصلحت نظام با بیان این که جنگ یک راه و یک رویداد عظیم تاریخی است، افزود: جنگ عامل موفقیت کسانی است که مورد تجاوز قرار گرفتند.
وی ادامه داد: افرادی پس از دفاع مقدس می خواهند جنگ و هدایت های امام راحل را زیر سئوال ببرند و برای مبارزه با این افراد مجاهدینی مانند مرحوم اردستانی را می خواهیم که در مقابل این افراد بایستند و این برهه از زمان نیز مجاهدین خود را می خواهد.
اردستانی در سال‌های اخیر در سمت رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس مشغول به فعالیت بود.
پروژه تاریخ شفاهی محسن رضایی که در سال ۹۴ نخستین جلد آن منتشر شده است نیز از جمله آخرین پروژه کاری که بود سردار اردستانی شخصا آن را دنبال می‌ کرد.
اجتمام**۱۱۹۳ /۱۴۴۹

انتهای پیام /*


اجتماعی


دفاعی نظامی


محسن رضایی


اسناد دفاع مقدس

نظرات بسته شده است.