از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 28474

164 بازدید

به گزارش خطرنگار، از روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( ISC)، محمدجواد دهقانی سرپرست ISC گفت: رتبه بندی کیو اس یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی است که توسط موسسه کاکارلی سیموندز انگلستان صورت می گیرد. وی افزود: یکی از رتبه بندی مهمی که […]

به گزارش خطرنگار، از روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( ISC)، محمدجواد دهقانی سرپرست ISC گفت: رتبه بندی کیو اس یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی است که توسط موسسه کاکارلی سیموندز انگلستان صورت می گیرد.
وی افزود: یکی از رتبه بندی مهمی که این پایگاه به صورت سالانه انجام می دهد ارزیابی و سنجش دانشگاه ها در حوزه های موضوعی مختلف است، رتبه بندی موضوعی کیو اس بر اساس چهار شاخص بررسی شهرت دانشگاه، ارزیابی کارفرمایان، تعداد استنادها به ازای هر مقاله و h-index صورت می گیرد و این شاخص ها هر کدام با وزنی متناسب با هر حوزه موضوعی، برای معرفی بهترین دانشگاه ها مشخص می شوند.
وی ادامه داد: بخشی از اطلاعات مورد نیاز رتبه بندی موضوعی کیو اس از طریق پایگاه استنادی اسکوپوس و بخش دیگر نیز از اطلاعات حاصل از نظرسنجی ها به دست می آید.
دهقانی اظهار داشت: رتبه بندی کیو اس در سال ۲۰۱۸ میلادی دانشگاه های برتر دنیا را در ۴۸ حوزه موضوعی در قالب ۵ حیطه کلی علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم زیستی و پزشکی، علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی مورد رتبه بندی قرار داده است، کیو اس در سال ۲۰۱۸ دو حوزه مدیریت کتابداری و اطلاعات و حوزه تاریخ کلاسیک و باستانی را نیز به جمع حوزه های تخصصی خود افزوده است.
وی گفت: پنج حیطه اصلی حوزه های موضوعی هنر و علوم انسانی شامل باستان شناسی –معماری – طراحی و هنر – زبان و ادبیات انگلیسی – تاریخ – زبان شناسی – زبان های مدرن – هنرهای نمایشی – فلسفه – الهیات و مطالعات مذهبی – تاریخ کلاسیک و باستانی است.
وی افزود: بخش دوم مهندسی و فناوری است که علوم کامپیوتر و سیستم های اطلاعاتی- مهندسی شیمی – مهندسی عمران و سازه – مهندسی برق و الکترونیک – مهندسی مکانیک، تولید و حمل و نقل هوایی- مهندسی مواد معدنی و معدن را شامل می شود.
دهقانی ادامه داد: علوم زیستی و پزشکی بخش دیگر حوزه های موضوع است که شامل کشاورزی و جنگلداری – آناتومی و فیزیولوژی – علوم بیولوژیکی- دندان پزشکی- پزشکی- پرستاری – داروسازی و فارماکولوژی – روان شناسی – علوم دامپزشکی است.
به گفته وی علوم طبیعی اعم از شیمی – علوم دریا و زمین – علوم محیط زیست – جغرافیا – علم مواد – ریاضیات و فیزیک دیگر حوزه موضوعی است.
وی گفت: علوم اجتماعی و مدیریت با مولفه های حسابداری و مالی- مردم شناسی – مدیریت کسب و کار- مطالعات ارتباطات و رسانه – مطالعات توسعه – اقتصاد و اقتصاد سنجی- تحصیلات- صنعت مهمانداری و مدیریت اوقات فراغت- قانون – مطالعات سیاست و بین المللی – سیاست اجتماعی – جامعه شناسی- موضوع های مرتبط با ورزش – مدیریت کتابداری و اطلاعات – آمار و تحقیق در عملیات از دیگر موضوعات است.
*** رتبه بندی در ۵ حیطه کلی کیو اس سال ۲۰۱۸:
در رتبه بندی که در ۵ حیطه علوم طبیعی؛ مهندسی و فناوری؛ علوم زیستی و پزشکی؛ علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی صورت گرفته است، دانشگاه های ایران در ۲ حیطه مهندسی- فناوری و علوم زیستی-پزشکی دارای رتبه در بین دانشگاه های برتر دنیا شده اند.
*** وضعیت دانشگاه های ایران در رتبه بندی حیطه ای سال ۲۰۱۸ کیو.اس
دانشگاه صنعتی شریف در حیطه مهندسی و فناوری رتبه ۴۵۱-۵۰۰ و دانشگاه علوم پزشکی تهران در حیطه پزشکی و علوم زیستی رتبه ۴۰۱-۴۵۰ را کسب کردند.
*** رتبه بندی در ۴۸ حوزه موضوعی سال ۲۰۱۸ کیو.اس:
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: در رتبه بندی حوزه های موضوعی سال ۲۰۱۸ کیو اس، کشور ایران عملکرد خوبی از خود نشان داده است به نحوی که در سال ۲۰۱۶ ، دانشگاه علوم پزشکی تهران تنها دانشگاه از ایران بود که در حوزه موضوعی پزشکی با رتبه ۳۰۰-۲۵۱ قرار گرفت.
وی افزود: حضور دانشگاه های ایران در سال ۲۰۱۷ از یک حوزه به ۸ حوزه موضوعی معماری و محیط انسان ساز، مهندسی عمران و سازه، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک، کشاورزی و جنگلداری، پزشکی، داروسازی و شیمی ارتقا یافت و در سال ۲۰۱۸، حضور دانشگاه های برتر کشور در رتبه بندی موضوعی به ۹ حوزه موضوعی ارتقا یافت.
دهقانی تصریح کرد: ایران در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار در دو حوزه علم مواد و جغرافیا دارای نماینده در بین دانشگاه های برتر دنیا است، دانشگاه تهران که در ۷ حوزه موضوعی کیو اس از ۹ حوزه موجود حضور داشته است، توانسته با رتبه ۱۵۱-۲۰۰ در حوزه جغرافیا و با رتبه ۲۵۱-۳۰۰ در حوزه علم مواد برای اولین بار حضور یابد.
*** نتایج رتبه بندی موضوعی کیو اس سال ۲۰۱۸
حوزه نام دانشگاه رتبه سال ۲۰۱۸
دانشگاه تهران در حوزه معماری و محیط انسان ساز رتبه ۱۵۱-۲۰۰ و در حوزه مهندسی برق و الکترونیک رتبه را ۳۰۱-۳۵۰ و دانشگاه صنعتی شریف نیز رتبه ۳۵۱-۴۰۰ را کسب کرد.
دانشگاه صنعتی شریف در حوزه مهندسی مکانیک دارای ۳۰۱-۳۵۰ شد.
دانشگاه تهران در حوزه کشاورزی و جنگلداری رتبه ۲۵۱-۳۰۰ ، در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ۲۵۱-۳۰۰ ، دانشگاه علوم پزشکی شیراز۴۰۱ -۴۵۰ ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، علوم پزشکی تبریز و دانشگاه تهران ۴۵۱-۵۰۰ را کسب کردند.
در بخش داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۵۱-۲۰۰ و دانشگاه علوم پزشکی مشهد رتبه ۲۵۱-۳۰۰ را کسب کردند.
در بخش شیمی دانشگاه صنعتی شریف رتبه ۴۵۱-۵۰۰ ، در بخش جغرافیا دانشگاه تهران رتبه ۱۵۱-۲۰۰ و در بخش علم مواد دانشگاه تهران رتبه ۲۵۱-۳۰۰ را کسب کردند.
علمی ۹۰۱۴**۱۵۸۴

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


فناوری


پایگاه اسنادی

نظرات بسته شده است.