از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 27593

97 بازدید

به گزارش خطرنگار، جلیل جباری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در بوکان به احیای آداب و رسوم محلی در نوروزگاه های آذربایجان غربی اشاره کررد و افزود: در هر شهرستان آئین خاص آن منطقه برگزار می شود.وی اظهار کرد: برگزاری این آئین زمینه آشنایی بیشتر مردم محلی و مسافران با آداب و رسوم بومی را […]

به گزارش خطرنگار، جلیل جباری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در بوکان به احیای آداب و رسوم محلی در نوروزگاه های آذربایجان غربی اشاره کررد و افزود: در هر شهرستان آئین خاص آن منطقه برگزار می شود.
وی اظهار کرد: برگزاری این آئین زمینه آشنایی بیشتر مردم محلی و مسافران با آداب و رسوم بومی را فراهم می کند.
جباری با بیان اینکه سال گذشته آذربایجان غربی جزو استان های موفق در زمینه برگزاری نوروزگاه در سطح کشور بوده است، گفت: برگزاری این آئین در مناطق مختلف استان در جذب و ماندگاری گردشگران تاثیرگذار خواهد بود.
جباری با استقبال از همکاری نهادها و ارگان های ذیربط و نهادهای علمی و فرهنگی استان در برگزاری نوروزگاه، ابراز میدواری کرد که تشکل های مردم نهاد و انجمن های محلی نیز همچنان مانند سال گذشته نقش پررنگی در مراسم نوروزگاه سال آینده ایفا کنند.
وی اضافه کرد: برای اجرای مراسم نوروز گاه باید برنامه ریزی دقیق صورت گیرد و نقص ها و کمبودهای احتمالی از هم اکنون رفع شود.
وی ادامه داد: تمام محتوای برنامه و پیشنهادات و برنامه های همه گروه ها و افراد دخیل در آن با هماهنگی این اداره کل و مراجع ذیصلاح تدوین می شود تا از هرگونه ناهماهنگی پرهیز گردد.
به گزارش خطرنگار، آذربایجان غربی دارای یکهزار و ۵۷۵ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل قره کلیسای چالدران و تخت سلیمان تکاب است.
سه گنبد ارومیه، بازار تاریخی ارومیه، غار سهولان مهاباد، تالاب کانی برازان مهاباد، موزه مردم شناسی ارومیه، کوه زندان تکاب، کلیسای ننه مریم، غار تمتمان، دژ بسطام، عمارت کلاه فرنگی ماکو، خانه انصاری، مسجد جامع و مسجد سردار ارومیه از جمله آثار تاریخی آذربایجان غربی به شمار می رود.
همچنین این استان با دارا بودن موزه های متعدد، گردشگران داخلی و خارجی را سالانه بسوی خود فرا می خواند و موزه مردم شناسی ارومیه از نظر تعداد بازدید کننده جزو پر بازدید کننده ترین موزه های استان است.
این استان علاوه بر داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی به دلیل داشتن قومیت های مختلف، رسم ها و فرهنگ های مختلفی را در خود جای داده است که هر کدام در انتقال فرهنگ این مرز و بوم و جذب گردشگر بی تاثیر نیستند.
علاوه بر این زندگی مبتنی بر کشاورزی و عشایری جلوه زیبایی از این سرزمین به دنیا نشان می دهد و لباس های رنگارنگ عشایر، فرآورده های دامی همانند شیر و ماست و غذاهای محلی و چادرهای زیبای عشایر، میزبانی مناسب برای مسافران نوروزی است.
روستاهای آذربایجان غربی به ویژه ۴۹ روستای هدف گردشگری از جمله کاخ موزه باغچه جوق، قلعه بسطام چایپاره، روستای بند ارومیه، پردانان پیرانشهر نیز می توانند مسافران را به تاریخ و فرهنگ این سرزمین گره بزنند.
وجود ۱۴۰ کلیسای متعدد در ارومیه و کلیساهای شاخصی چون قره کلیسا و ننه مریم هرکدام ظرفیت دیگر این استان موسوم به رنگین کمان اقوام و ادیان است.
امامزادگان بویژه امامزادگان ابراهیم، غریب حسن و دیگر امامزادگان نیز سالانه پذیرای گردشگران و مسافران بوده است.
۳۰۷۲/۷۵۱۰/۳۰۹۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


نوروزگاه


آئین های نوروزی


بوکان

نظرات بسته شده است.