از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 27369

103 بازدید

به گزارش خطرنگار، کتاب مدادهای رنگی که با موضوع کودکان و نوجوانان نگاشته شده، مشتمل بر چهار نمایشنامه با عنوان، مداد‌های رنگی، غول‌آباد، مهمانان ناخوانده و خاله سوسکه است. در این آیین، غلامرضا عباسی، یکی از مدرسان دانشگاه در رشته هنرهای نمایشی به نقد کتاب مدادهای رنگی پرداخت. وی، با بیان اینکه در حوزه ادبیات […]

به گزارش خطرنگار، کتاب مدادهای رنگی که با موضوع کودکان و نوجوانان نگاشته شده، مشتمل بر چهار نمایشنامه با عنوان، مداد‌های رنگی، غول‌آباد، مهمانان ناخوانده و خاله سوسکه است.
در این آیین، غلامرضا عباسی، یکی از مدرسان دانشگاه در رشته هنرهای نمایشی به نقد کتاب مدادهای رنگی پرداخت.
وی، با بیان اینکه در حوزه ادبیات نمایشی کودک با کمبود آثار تالیفی و پژوهشی مواجه هستیم، گفت: مهران مقدر، نویسنده این کتاب، دغدغه‌های خود را در ادبیات نمایشی به کودک و نوجوان معطوف کرده است.
عباسی که خود نویسنده و کارگردان تئاتر است، افزود: لازمه پرداختن به این حوزه ادبیات نمایشی، شناخت روان شناسانه از کودک و نیاز‌های او و همچنین آثار و ادبیات کهن ایران با محوریت ادبیات تعلیمی است که در کتاب مدادهای رنگی مورد توجه قرار گرفته است.
وی، در ادامه به تحلیل چهار نمایشنامه این کتاب پرداخت و در مورد نخستین نمایشنامه آن که مداد‌های رنگی نام گرفته است، گفت: نمایشنامه مداد‌های رنگی، فانتری جذابی است، اما توضیحات فنی و تکنیکی بسیار در خلال متن، روند خوانش و تصور را برای مخاطب با مانع مواجه می‌کند.
این منتقد هنر‌های نمایشی بیان کرد: در مداد‌های رنگی، نگاه هستی‌ شناسانه به ‌خوبی به ‌صورت کودکانه توصیف و همچنین به مبحث هویت و تغییر پرداخته شده، بدین‌معنا که کودک از لحظه‌ای که هویت خود را دریافت می‌کند با پرسش‌هایی هستی‌ شناسانه مواجه می‌شود که یکی از آنها چرایی مرگ و ترس از نیستی است و مدادهای رنگی به‌ خوبی نشان می‌دهد که مرگ پایان چرخه حیات نیست.
عباسی افزود: در دیگر نمایشنامه‌های این کتاب، یعنی در غول‌آباد، مهمانان ناخوانده و خاله سوسکه بحث بر سر فرم و محتواست و مهم‌ترین نقدی که بر آن وارد است این است که کودک باید در موقعیتی قرار گیرد که بتواند مسایل را تجربه کند و بنابراین نویسنده نباید از دیدگاهی نصیحت‌گرایانه موضوع را بیان کند،‌ درواقع پیام قصه باید از دل آن بجوشد.
این مدرس رشته هنرهای نمایشی، با تاکید بر اینکه نباید نتیجه هر داستان را به‌ صورت مستقیم به کودک ارایه کرد، گفت: بیان نتیجه به ‌صورت مستقیم، نوعی توهین به شعور کودک است و برای جلوگیری از این روند می‌توان با ایجاد موقعیت‌، فضای بهتری ایجاد کرد و همه‌ چیز باید در حوزه کنش‌ نمایشی تعریف شود.
عباسی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: قصه خاله سوسکه در این مجموعه نمایشنامه، به آشنایی با میراث فرهنگی، ملی و بومی می‌پردازد و از این لحاظ بسیار شایان‌ توجه است اما باید دید آیا درون مایه این داستان که ازدواج است، به دغدغه‌های کودکان و نوجوان می‌پردازد و فرم خام این قصه چه چیز را در ذهن کودک امروز به چالش می‌کشد؟
این کارشناس رشته تئاتر ادامه داد: در این مبحث، قصه خاله سوسکه و مهمان‌های ناخوانده فاقد محتوایی چالش‌‌برانگیز است.
نویسنده کتاب مدادهای رنگی نیز در این آیین اظهار داشت: هر یک از نمایشنامه‌های این کتاب، چالشی خاص را بیان می‌کند، برای مثال مداد‌های رنگی حاوی ۲ دیدگاه است، نخست اینکه بچه‌ها باید نظم را رعایت کنند و دیگر اینکه هر چیز به دلیل تمام‌ شدن از بین نمی‌رود و مرگ پایان زندگی نیست.
مهران مقدر گفت: غول آباد که یکی دیگر از نمایشنامه های این کتاب است، در سال ۹۳ در شیراز اجرا شد و ۱۱هزار و ۸۸۲نفر از آن بازدید کردند که رکوردی در اجرای نمایش کودک به شمار می آید.
وی که سرپرستی گروه تئاتر سروش را هم بر عهده دارد، بیان داشت: نمایشنامه مهمانان ناخوانده بر اساس داستانی از منوچهر احترامی نویسنده کودکان است که اصل آن ۳۰ بیت است اما در این نسخه بازنویسی‌شده و به ۱۵۰ بیت رسیده است.
مقدر در مورد نمایشنامه خاله ‌سوسکه هم اظهار کرد: این نمایشنامه در واقع نمایشنامه کودکان نیست و دغدغه آنان را بیان نمی‌کند اما از آنجاکه کودکان این داستان را بارها می‌شنوند، نیاز به اصلاح در ساختار آن به ‌شدت ضروری بود و این امر در نمایشنامه جدید دیده می‌شود.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات فرهنگی ما القای باور‌های نادرست در قالب داستان و شعر است که ناخودآگاه در ذهن کودکان جای می‌گیرد و تاثیر نامطلوب فرهنگی بر جا می‌گذارد و باید این نقایص را از فرهنگ قصه‌های کودکانه زدود، بنابراین اصلاح موضوع (تم) داستان خاله‌ سوسکه از دغدغه‌های بازنویسی آن بوده است.
هفتمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس که از دوم اسفندماه جاری آغاز شده فردا (یکشنبه) به کار خود پایان می دهد.
۷۳۷۵ /۶۱۱۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


رونمایی از کتاب


کودک و نوجوان


نمایشنامه

نظرات بسته شده است.