از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 26391

121 بازدید

به گزارش روز سه شنبه ایرنا؛ «عباسی» پیش از این نیز از احتمال تشکیل دولت آینده پاکستان توسط ‘شهباز شریف’ سروزیر ایالت پنجاب و برادر نواز شریف نخست وزیر پیشین این کشور سخن گفته بود تا ابهامات در خصوص آینده سیاسی پاکستان افزایش یابد. نخست وزیر پاکستان در آن زمان با اعلام اینکه انتخابات زودهنگام […]

به گزارش روز سه شنبه ایرنا؛ «عباسی» پیش از این نیز از احتمال تشکیل دولت آینده پاکستان توسط ‘شهباز شریف’ سروزیر ایالت پنجاب و برادر نواز شریف نخست وزیر پیشین این کشور سخن گفته بود تا ابهامات در خصوص آینده سیاسی پاکستان افزایش یابد.
نخست وزیر پاکستان در آن زمان با اعلام اینکه انتخابات زودهنگام در کشور برگزار نمی‌شود، ادامه داد: عملکرد دولت نواز شریف باعث شده است که مردم رای دادگاه علیه وی را رد کنند.
عباسی تاکید کرد: افتتاح پروژه‌های فراوان عمرانی باعث شده تا مردم به جدیت دولت پاکستان برای خدمت رسانی پی ببرند و ما امید زیادی برای پیروزی در انتخابات آتی داریم.
وی افزود: حزب مردم و تحریک انصاف که هریک حکومت را در یک ایالت پاکستان به عهده دارند، نتوانسته اند کارنامه خدمت رسانی قابل قبولی ارائه دهند و همین امر باعث شده است که نتوانند انتقادی به عملکرد ما داشته باشند.
عضو ارشد حزب نواز در آن زمان گفت که اگر در دوره‌های قبلی حزب ما در انتخابات پیروز می‌شد، همه می‌گفتند که نواز شریف نخست وزیر خواهد شد، ولی این بار داستان متفاوت خواهد بود و در صورت پیروزی محتمل ما، شاید شخص دیگری به این مقام دست یابد.
نخست وزیر کنونی پاکستان، همچنین امروز (سه شنبه) به یک رسانه خصوصی این کشور گفت: ‘شبهاز شریف’ بهترین گزینه حزب متبوعش – مسلم لیگ شاخه نواز – برای انتخابات سراسری آتی است.
سران حزب مسلم لیگ شاخه نواز از جمله شخص نواز شریف نخست وزیر برکنار شده پاکستان، شهباز شریف سروزیر ایالت پنجاب، شاهد خاقان عباسی نخست وزیر کنونی پاکستان، اسحاق دار، خواجه محمد آصف و احسن اقبال از وزیران دولت فدرال، پیش از این نیز (دهه نخست آبان ماه امسال)، بار دیگر در لندن گردهم آمدند تا در خصوص سیاست‌های آینده حزب تصمیم بگیرند.
به گزارش رسانه های پاکستان، در آن نشست، ‘شهباز شریف’ از سوی حزب مسلم لیگ نواز به عنوان نامزد احراز سمت نخست وزیری آینده این کشور، انتخاب شد.
همچنین در آخرین تحولات حزبی پاکستان، در حالی که گمان می‌رفت وجود اختلافات بین مریم نواز و شهباز شریف، مانع حمایت دختر نواز از عموی خود است، اما وی نیز در حمایت از نخست وزیری شهباز سخن گفت.
«مریم نواز» در سخنان اخیر خود برای نخستین بار، موضع خود را در خصوص نخست وزیری شهباز شریف بیان کرد و آن را مشروط به عدم حضور نواز شریف دانست.
دختر نواز گفت: پس از نواز شریف، شخصی که بیشترین صلاحیت را برای پست نخست وزیری دارد، شهباز شریف است و هر تصمیمی نواز شریف برای آینده حزب و کشور بگیرد، آن را می پذیریم و حاضرم در راه حمایت از او زندانی شوم.
شهباز شریف برادر کوچک تر نخست وزیر سابق پاکستان، هم اکنون یکی از مهم ترین پست های سیاسی کشور یعنی سروزیری دولت ایالتی پنجاب را به عنوان مرکز اصلی قدرت سیاسی حزب مسلم لیگ نواز، برعهده دارد.
به گزارش ایرنا؛ انتخابات سراسری مجلس پاکستان قرار است ژوئیه ۲۰۱۸ – تیر ماه سال آینده – در سراسر این کشور برگزار شود و از هم اکنون احزاب مختلف سیاسی این کشور خود را آماده شرکت در این انتخابات می کنند.
انتخابات مجلس در پاکستان به این دلیل اهمیت دارد که با رای نمایندگان منتتخب، رئیس جمهوری و نخست وزیر برای مدت پنج سال برگزیده می شوند.
برای انتخاب نخست وزیر که قدرت اصلی و اجرایی را در اختیار دارد، حزب حاکم و جناح مخالف در مجلس ملی پاکستان، هرکدام نامزدهای مورد نظر خود را معرفی می کنند و به طور طبیعی حزب یا گروهی که دارای اکثریت باشد، فرد مورد نظر خود را بر قدرت می نشاند.
نمایندگان هر دو پارلمان ملی پاکستان یعنی مجلس ملی و سنا، به همراه چهار مجلس استانی یا مجالس ایالتی – شامل سند، پنجاب، خیبرپختونخواه و بلوچستان- رئیس جمهوری این کشور را با رأی‌گیری انتخاب می‌کنند؛ که حدوداً تعداد این نمایندگان به یک هزار و ۱۰۰ نفر می‌رسد.
انتخابات آینده سنای پاکستان نیز قرار است سوم مارس ۲۰۱۸ (۱۲ اسفند سال جاری) برگزار شود که هر سه سال یکبار برگزار می شود. هم اکنون حزب مسلم لیگ نواز (حزب حاکم فعلی پاکستان) دارای ۲۷ نماینده در سناست که طبق برنامه انتخاباتی، ۹ سناتور این حزب بازنشسته می شوند. حزب مردم نیز ۲۶ نماینده در سنا دارد که ۱۸ نفر از آنان تا اواسط اسفند ماه به همراه یک سناتور متعلق به حزب تحریک انصاف پاکستان، بازنشسته می شوند.
حزب جنبش متحده قومی (MQM) نیز دارای هشت سناتور است که چهار نفر از آنان بازنشسته خواهند شد.
سه نفر از نمایندگان حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل در سنا و پنج سناتور متعلق به حزب ملی عوام (ANP) نیز بازنشسته خواهند شد. از حزب مسلم لیگ شاخه قائد نیز قرار است چهار سناتور بازنشسته شوند و پس از آن این حزب هیچ نماینده ای در سنا نخواهد داشت.
با توجه به اکثریت قاطع کرسی های احزاب سیاسی در مجالس ملی و ایالتی پاکستان، در انتخابات آتی سنای این کشور به ترتیب حزب مسلم لیگ نواز ۱۹، حزب مردم هفت، حزب تحریک انصاف هفت، جنبش متحده قومی چهار، حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل ۲، حزب ملی عوامی خیبرپختونخوا سه و حزب ملی ۲ کرسی کسب خواهد کرد.
خاطر نشان می شود در آخرین دور انتخابات سنای پاکستان که چهاردهم اسفندماه ۹۳ برگزار شد، ۴۸ نماینده جایگزین نمایندگان قبلی شدند. انتخابات برای تعیین ۵۰ عضو جدید سنای پاکستان هر سه سال یکبار برگزار می شود و این در حالی است که بر اساس مصوبه سال ۲۰۱۰ قانون اساسی پاکستان، چهار کرسی سنای این کشور به اقلیت های مذهبی تعلق دارد. سناتورها در انتخابات سنای پاکستان توسط نمایندگان مجلس ملی و چهار پارلمان ایالتی انتخاب می شوند. وظیفه اصلی اعضای این مجلس، برقراری توازن و صلح در میان ایال تها و تقویت و ترویج امور این مناطق است.
سناتورهای مناطق قبایلی پاکستان نیز توسط نمایندگان این مناطق در پارلمان ملی انتخاب می شوند و تعداد سناتورهای چهار ایالت پاکستان ﴿سند، پنجاب، بلوچستان و خیبرپختونخوا﴾ یکسان است.
آساق**۶۱۲۵**۱۴۸۶**

انتهای پیام /*


سیاسی


تحولات احزاب پاکستان


شهباز شریف


انتخابات پاکستان

نظرات بسته شده است.