از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 25104

151 بازدید

پروفسور مهدی کاظم اف روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خطرنگار، درباره شرایط تدریس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه دولتی باکو که یکی از قدیمی ترین و بزرگترین دانشگاه های جمهوری آذربایجان به شمار می رود ،افزود: ۲۵ استاد زبان و ادبیات فارسی ، در این دانشگاه تدریس می کنند. وی با […]

پروفسور مهدی کاظم اف روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خطرنگار، درباره شرایط تدریس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه دولتی باکو که یکی از قدیمی ترین و بزرگترین دانشگاه های جمهوری آذربایجان به شمار می رود ،افزود:
۲۵ استاد زبان و ادبیات فارسی ، در این دانشگاه تدریس می کنند.
وی با اشاره به اینکه در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دولتی باکو همه سال ۱۵ تا ۲۰ دانشجو فارغ التحصیل می شوند،افزود: علاوه بر تدریس زبان و اد بیات فارسی در این رشته در مقطع فوق لیسانس برخی درس های تخصصی مانند تاریخ زبان و ادبیات فارسی ، ایران شناسی ، فرهنگی و هنر ایران ، گرامر و مسائل نظری روش شناسی ادبیات فارسی تدریس می شود .
کاظم اف ، یادآور شد که زبان فارسی در دانشگاه دولتی باکو همچنین برای دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی و ترکی نیز تدریس می شود .
این استاد دانشگاه دولتی باکو همچنین خاطر نشان کرد همه ساله روز زبان فارسی در دانشگاه دولتی باکو برگزار و در قالب آن برنامه های مختلف علمی و آموزشی اجرا می شود .
پروفسور کاظم اف گفت : دانشگاه دولتی پنج سال است که بطور متوالی میزبان برگزاری المپیاد زبان و ادبیات فارسی می شود که در آن علاوه بر دانشجویان این دانشگاه بلکه دانشگاه های مختلف در سه مقطع ابتدای متوسطه و عالی شرکت می کنند .
وی افزود: اساتید رشته زبان و ادبیات فارسی دانشکده شرق شناسی دانشگاه دولتی باکو ،علاوه بر تدریس و آموزش زبان و ادبیات فارسی فعالیت مطالعات علمی گسترده در همکاری تنگاتنگ با رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان و نیز استادان ایرانی دارند .
کاظم اف گفت : ثمره این همکاری انتشارسه جلد کتاب و مجموعه مطالعاتی محققان ایرانی و آذربایجانی مربوط به مسایل زبان و ادبیات فارسی است که جلد چهارم آن نیز در دست تهیه است .
وی افزود: در این مجموعه علاوه بر محققان آذربایجانی ، مقالات و گزارش های علمی محققان و دانشمندان ایرانی منتشر می شود .
وی همچنین خاطر نشان کرد ، بسیاری از منابع تاریخی مربوط به قرون مختلف در زمینه زبان فارسی ، تاریخ زبان و ادبیات فارسی ، شعر و ادبیان معاصر فارسی از سوی اساتید رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دولتی باکو به زبان آذری نرجمه و چاپ شده و فعالیت ها در این زمینه با همکاری تنگاتنگ با رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه دارد .
وی همچنین یادآور شد ، اساتید دانشگاه دولتی باکو در همایش های بین المللی علمی و فرهنگی مربوط به مسایل زبان و ادبیات فارسی در ایران بطور فعال حضور دارند .
به گفته این استاد دانشگاه دولتی باکو زبان و ادبیات فارسی به همراه زبان های عربی و ترکی از سال ۱۹۲۲ میلادی در قالب دانشکده شرق شناسی این دانشگاه تدریس می شود .
مهدی کاظم اف گفت: اخیرا در چارچوب رشته زبان و ادبیات فارسی همچنین تدریس زبان اردو نیز آغاز شده است که آموزش این زبان را سه استاد این دانشگاه بر عهده دارند .
در حال حاضر زبان فارسی علاوه بر دانشگاه دولتی باکو در دانشگاههای خزر و تربیت معلم جمهوری آذربایجان تدریس می شود .
همچنین در انستیتوی مطالعاتی شرق شناسی فرهنگستان علوم ملی جمهوری آذربایجان دو بخش تاریخ و ادبیات ایران فعال است .
آساق ** ۳۳۷* ۱۵۷۹* انتشار: مرضیه فاتحی

انتهای پیام /*


فرهنگی


جمهوری آذربایجان


تدریس زبان و ادبیات فارسی

نظرات بسته شده است.