از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 22795

172 بازدید

رئیس جمهوری ۲۳ آبان امسال از مناطق زلزله زده کرمانشاه بازدید و با مردم این مناطق از نزدیک گفت و گو کرد و قرار است بزودی سفر دیگری به این مناطق داشته باشد و برای بار دوم مشکلات مردم و نحوه خدمات رسانی به آنها را مورد بررسی قرار دهد. دیدار وزرا و معاونان وزارتخانه […]

رئیس جمهوری ۲۳ آبان امسال از مناطق زلزله زده کرمانشاه بازدید و با مردم این مناطق از نزدیک گفت و گو کرد و قرار است بزودی سفر دیگری به این مناطق داشته باشد و برای بار دوم مشکلات مردم و نحوه خدمات رسانی به آنها را مورد بررسی قرار دهد.
دیدار وزرا و معاونان وزارتخانه ها، روسای سازمان ها از مناطق زلزله زده همچنان ادامه دارد و برخی از وزرا از جمله وزیر بهداشت تاکنون چهار بار از مناطق زلزله زده کرمانشاه بازدید کرده است.
استاندار کرمانشاه به عنوان نماینده عالی دولت در استان نیز هر هفته با حضور در مناطق زلزله زده استان با مردم دیدار و گفت و گو می کند و مسائل و مشکلات را با حضور مدیران دستگاه های اجرایی مورد بحث و بررسی قرار می دهد.
هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در نشست خبری خود به مناسبت دهه فجر با خبرنگاران یادآوری کرد که رسیدگی به مسائل زلزله زدگان در اولویت اصلی دولت است و اعلام کرد که زلزله زدگان را هیچگاه فراموش نمی کنیم.
در راستای این حمایت ها، هیات وزیران در نشست روز یکشنبه (پانزدهم بهمن) خود به ریاست دکتر روحانی مبلغ ۱۸ هزار و ۶۸۰ میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی با سود چهار درصد برای مناطق روستایی و پنج درصد در مناطق شهری به زلزله زدگان استان کرمانشاه اختصاص داد.
این تسهیلات شامل بازسازی ۱۹ هزار و ۴۲۶ واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال، بازسازی تعداد هشت هزار و ۶۷۷ واحد مسکونی شهری به ازای هر واحد تا سقف ۴۰۰ میلیون ریال، تعمیر اماکن مسکونی شهری و روستایی حداکثر تا سقف ۱۲۰ میلیون ریال به ازای هر واحد، مقاوم سازی اماکن مسکونی شهری حداکثر تا سقف ۴۰۰ میلیون ریال به ازای هر واحد و تسهیلات تأمین لوازم خانگی و سایر هزینه های ضروری حداکثر تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال و تسهیلات بانکی برای خودروی آسیب دیده به ازای هر دستگاه تا سقف ۵۰ میلیون ریال است.
همچنین مبلغ چهار هزار و ۷۵۶ میلیارد و ۷۸۰ میلیون ریال برای بازسازی بخش های خسارت دیده ناشی از زلزله استان کرمانشاه اختصاص یافت که این مبلغ صرف کمک بلاعوض برای احداث ۶ هزار و ۴۷۷ واحد مسکونی شهری به ازای هر واحد ۶۰ میلیون ریال (نقدی و یا مصالح)، کمک بلاعوض برای احداث ۱۸ هزار و ۶۲۶ واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد ۵۰ میلیون ریال، کمک بلاعوض برای تعمیر واحدهای مسکونی شهری و روستایی و واحدهای تجاری به ازای هر واحد حداکثر تا سقف ۲۰ میلیون ریال و کمک بلاعوض برای تأمین لوازم خانگی ۳۱ هزار و ۲۰۳ واحد مسکونی به ازای هر واحد ۲۰ میلیون ریال می شود.
همچنین کمک بلاعوض برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی به ازای هر واحد حداکثر تا سقف ۴۵ میلیون ریال (نقدی و یا مصالح)، کمک بلاعوض برای فوت ۶۲۰ نفر به ازای هر نفر ۵۰ میلیون ریال، بازسازی و مرمت پادگان ها و پاسگاه های مرزی آسیب دیده از زلزله توسط ارتش، سپاه و نیروی انتظامی، اختصاص و پرداخت اعتبار خارج از شمول بابت جبران هزینه های جانبی درمان افراد آسیب دیده از زلزله (نظیر افراد قطع نخاع، بیماران خاص و سایر بیماران آسیب دیده از زلزله که نیازمند طول درمان هستند) و هزینه های صدور پروانه ساختمانی واحدهای احداثی برای پرداخت به شهرداری ها و دهیاری ها خواهد شد.
با تصویب دولت همچنین مبلغ هشت میلیارد ریال به عنوان کمک بلاعوض برای تأمین اسکان موقت باقیمانده آسیب دیدگانی که واحد مسکونی آنها به صورت صد درصد تخریب شده است، اختصاص یافت و مبلغ پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیز به عنوان مرحله اول اعتبارات مورد نیاز بازسازی تأسیسات زیربنایی، در اختیار استانداری کرمانشاه قرار گرفت.
دولت با اختصاص این اعتبارات و تسهیلات به دنبال تسریع در بازسازی مناطق زلزله زده و کمک به عادی شدن شرایط در این مناطق است و برای تحقق این هدف از تمام ظرفیت های موجود استفاده می کند.
ایجاد شغل برای افرادی که شغل خود را در زلزله اخیر از دست داده اند از دیگر اهداف دولت در این مناطق است که در قالب طرح رونق فضای کسب و کار در این مناطق تسهیلات اشتغالزایی خوبی اختصاص یافته است.
براساس آمارها حدود یک هزار و ۳۵۰ نفر در جریان زلزله اخیر شغل خود را از دست داده اند و دولت می خواهد با تسهیلات ارزان قیمت به ایجاد شغل و از سرگیری کسب و کار این افراد کمک کند.
برخی از مردم مناطق زلزله زده معتقدند که تا زمانی که کسب و کار در این مناطق رونق نگیرد و افراد مشغول کار نشوند، وضعیت این مناطق به حالت عادی بر نمی گردد.
بازپرداخت تسهیلات توسط مردم این مناطق هم در گرو داشتن شغل و درآمد است و برخی از افراد که اکنون فاقد شغل هستند از ترس اینکه مبادا نتوانند تسهیلات را بازپرداخت کنند از گرفتن وام خودداری می کنند.
حمایت های دولت در قالب کمک های بلاعوض و تسهیلات بانکی به مناطق زلزله زده همچنان ادامه دارد و بانک ها برای رفع مشکلات مردم باید هرچه سریعتر تسهیلات را به متقاضیان پرداخت کنند.
زمین لرزه ۷٫۳ ریشتری ۲۱ آبان در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله، ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشته است.
این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود ۹۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
*خبرنگار خطرنگار، در کرمانشاه

انتهای پیام /*


سیاسی


زلزله۹۶


دولت


کرمانشاه

نظرات بسته شده است.