از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 18230

160 بازدید

طیب قدیمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خطرنگار، با بیان اینکه زلزله ۷٫۳ ریشتری ۲۱ آبان امسال خسارت زیادی به مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان های غرب استان کرمانشاه وارد کرد، افزود: وزارت بهداشت عملیات اجرایی ساخت، بازسازی و تعمیر این مراکز را با مشارکت خیرانی از سراسر کشور آغاز کرده […]

طیب قدیمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خطرنگار، با بیان اینکه زلزله ۷٫۳ ریشتری ۲۱ آبان امسال خسارت زیادی به مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان های غرب استان کرمانشاه وارد کرد، افزود: وزارت بهداشت عملیات اجرایی ساخت، بازسازی و تعمیر این مراکز را با مشارکت خیرانی از سراسر کشور آغاز کرده و تلاش می شود در اسرع وقت این مراکز به بهره برداری برسد.
وی گفت: زمین ۲۳ خانه بهداشت به منظور بازسازی تحویل خیران شده و ۲۲ خانه بهداشت هم به منظور انجام کارهای اجرایی تعیین تکلیف شدند و به طور کلی خانه های بهداشتی که نیاز به تعمیر و بازسازی و یا نیاز به ساخت مجدد داشتند توسط خیران انجام می شود و مابقی نیز توسط وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
قدیمی با بیان اینکه هشت مرکز جامع سلامت در مناطق زلزله زده نیاز به ساخت مجدد دارد، اظهار کرد: در این زمینه نیز خیران زمین را برای ساخت مجدد این مراکز تحویل گرفتند و برای مراکز جامع سلامت دیگر هم که نیاز به تعمیر و ساخت دارند با همت خیرین و منابع جمع آوری شده توسط کمپین هنرمندان و قهرمانان ورزشی اقدام می شود و مابقی هم توسط وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
وی افزود: همچنین، مراکز جامع کلینیک دندانپزشکی که از قبل از وقوع زلزله وجود نداشت نیز راه اندازی و یک مرکز در ثلاث باباجانی و یک مرکز هم در سر پل ذهاب احداث خواهد شد.
نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در ادامه اضافه کرد: در شهر سرپل ذهاب بیمارستانی که دارای ۲ فاز بود، مرحله اول بیمارستان با ۵۰ تخت آسیب دیده که عملیات مقاوم سازی و اجرایی آن در حال انجام است و تحویل پیمانکار موردنظر است و در کنار فاز اول بیمارستان، مرحله دوم که قسمتی از آن بنا شده بود و در این حادثه آسیب دیده بود برای بازسازی و ساخت مجدد نیاز به تخریب دارد و اکنون مجوز تخریب آن به منظور ساخت مجدد گرفته شده و خیر آن هم مشخص شده است.
دکتر قدیمی افزود: در سرپل ذهاب نیز یک بیمارستان، در ۱۲ روز اول حادثه راه اندازی شد و اکنون با ۵۰ تخت فعال، ۱۶ تخت اورژانس و هشت تخت دیالیز در حال ارائه خدمت به مردم است.
به گفته او، در این بیمارستان نیز بیش از ۲۶۰ عمل جراحی صورت گرفته و تا زمان بهره برداری کامل از بیمارستانی که مقاوم سازی آن توسط خیرین و وزارت بهداشت در حال انجام است ، خدمات درمانی ارائه می دهد.
وی افزود: همچنین در شهر اسلام آبادغرب، بیمارستانی که توسط وزارت راه و شهرسازی ساخته شده بود و بسیار آسیب دیده بود توسط پیمانکار مربوطه بازسازی خواهد شد و بیمارستان جدید دیگری که زمین آن توسط اوقاف در اختیار دانشگاه قرار داده شد توسط خیران ساخته می شود.
او با بیان اینکه وقوع زلزله در مناطق زلزله زده کرمانشاه تاثیری بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی نداشته است، گفت: در این مناطق بعد از وقوع زلزله ارائه خدمات با جامعیت کامل استمرار داشت و اولین اقدامی که وزارت بهداشت در نظر گرفت بازسازی، احداث و تعمیر مراکز بهداشتی و درمانی آسیب دیده با کمک خیران بود.
دکتر قدیمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه زلزله ۲۱ آبان کرمانشاه حادثه ای بزرگ در گستره ای پهناور بود، گفت: در زمان وقوع این حادثه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با حمایت وزارت بهداشت و سایر دانشگاه های کشور در تخلیه مجروحان و ارائه خدمات درمانی اقدام های ماندگاری انجام دادند که در دنیا بی نظیر است.
او راه اندازی بیمارستان بانگر سرپل ذهاب بعد از ۱۲ روز از وقوع زلزله را از دیگر اقدام های مهم وزارت بهداشت در این مناطق دانست و افزود: با توجه به تخریب کامل بیمارستان سرپل ذهاب، راه اندازی بیمارستان بانگر بسیار ضروری بود.
وی با بیان اینکه این بیمارستان تا زمان بهره برداری کامل بیمارستان جدید سرپل ذهاب به مردم منطقه خدمات ارائه می دهد، گفت: این بیمارستان ۵۰ تختخوابی با ضریب اشغال ۶۰ درصدی مجهز به امکانات و تجهیزات مورد نیاز و متخصصان بخش های مختلف است.
به گفته او، بیمارستان سرپل ذهاب قبل از زلزله ۱۱ متخصص داشت که این تعداد اکنون به ۱۵ نفر افزایش یافته است.
وی در مورد کمبود پزشک عمومی در این منطقه نیز اظهار کرد: این کمبود را فعلا استان های دیگر پوشش می دهند و وزارت بهداشت برای تامین نیروی پزشک عمومی پایدار در مناطق زلزله زده کرمانشاه برنامه دارد که با رفع این مشکل نیازی به کمک از استان های دیگر نیست.
نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در ادامه با قدردانی از همت و تلاش خیران کشور برای مشارکت در امر بازسازی مراکز بهداشتی درمانی استان کرمانشاه گفت: با مشارکت خیرین ساخت و بازسازی این مراکز اکنون شروع شده است.
دکتر قدیمی، تمام تلاش مجموعه وزارت بهداشت را عدم وارد شدن خلل به روند خدمات رسانی به مردم دانست و گفت: با تلاش مسئولان و پرسنل دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و همکاری دیگر دانشگاه های کشور و حمایت های وزارت بهداشت تاکنون مشکلی در خدمات رسانی به مردم مناطق زلزله زده استان کرمانشاه وجود نداشته است.
به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، در زلزله ۷٫۳ ریشتری ۲۱ آبان امسال بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت به مراکز بهداشتی و درمانی استان وارد شده است.
زمین لرزه ۷٫۳ ریشتری ۲۱ آبان نیز که در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله، ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه رخ داد باعث کشته شدن ۶۲۰ تن و مصدومیت ۱۲ هزار و ۳۸۶ نفر شد.
این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود ۹۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
۳۰۳۳/۸۰۶۶ خبرنگار:فرزاد نویدی**انتشار دهنده:علی مولوی

انتهای پیام /*


اجتماعی


زلزله۹۶


نماینده وزیر بهداشت


کرمانشاه

نظرات بسته شده است.