از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 16624

132 بازدید

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری خطرنگار، مرحوم آیت الله هاشمی به راستی شخصیتی بود که با وجود ناملایمات ایام و فراز و فرودهای بسیار، تا واپسین لحظات حیات، حامی و وفادار به آرمان های امام و نظام جمهوی اسلامی بود.آیت الله هاشمی با مشی معتدلانه و به لحاظ خدمات ارزنده و […]

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری خطرنگار، مرحوم آیت الله هاشمی به راستی شخصیتی بود که با وجود ناملایمات ایام و فراز و فرودهای بسیار، تا واپسین لحظات حیات، حامی و وفادار به آرمان های امام و نظام جمهوی اسلامی بود.
آیت الله هاشمی با مشی معتدلانه و به لحاظ خدمات ارزنده و نگرش خاص به پیشرفت و توسعه کشور، شخصیتی منحصر به فرد و موثر در نظام جمهوری اسلامی شناخته می شوند. از نظر مشی سیاسی وی شخصیتی میانه رو بود و بر مبنای عقلانیت و مصالح سیاسی و ملی تلاش کرد که میان گروه های سیاسی، تفکرات جناحی و اهداف واصول ساختاری نظام جمهوری اسلامی ایران تعادل برقرار کند.
از سوی دیگر آیت الله هاشمی با پی ریزی سیاست سازندگی و توسعه اقتصادی پس از جنگ تحمیلی، کشور را در مسیر پیشرفت و شکوفایی هدایت کرد.

**هاشمی و افق بلند توسعه و سازندگی
مرحوم هاشمی که بسیاری او را سردار سازندگی می شناسند، نه فقط سیاستمداری کاردان و دوراندیش بود بلکه در اقتصاد نیز با به کارگیری برنامه هایی خاص و بنیادی در تلاش بود که ایران را به توسعه مطلوب برساند.
هشت سال جنگ تحمیلی، خرابی و خسارت های سختی را بر زیرساخت های اقتصادی و صنعتی کشور وارد کرد و توسعه و آبادانی کشور در این شرایط به نگاه کلان توسعه ای و سیاستگذاری هایی برای احیای زیرساخت های اساسی نیاز داشت.
این مهم با آغاز ریاست جمهوری هاشمی در ایران کلید زده شد، به طوری که هشت سال دولت سازندگی را با بنیاد توسعه اقتصادی، توجه به بخش خصوصی با کاهش نقش دولت در بازار و اقتصاد و آغاز برنامه های پنج ساله توسعه با نام او رقم خورد.
در چهارساله اول ریاست جمهوری هاشمی نخستین برنامه توسعه کشور با محور توسعه و سیاست های عمرانی تصویب شد و دولت پنجم با طراحی و اجرای برنامه های عمرانی و به کارگیری تیم هایی از متخصصان و تکنوکرات ها و به رغم کسری بودجه این برنامه را به خوبی پیش برد.
آزاد سازی اقتصادی و بازسازی مهمترین شاخص های سیاست دولت پنجم و برنامه اول توسعه به شمار می رفت و در این برنامه تلاش شد با به کارگیری این شاخص ها، اقتصاد کشور به وضعیت عادی برسد. ایجاد رشد اقتصادی پایدار با تاکید بر تولیدات بخش کشاورزی، اصلاح در ساختار اجرایی و قضایی کشور، تعیین و اصلاح الگوی مصرف و مهار تورم در این برنامه مورد تاکید بود.
در چهارساله دوم سازندگی، مرحوم آیت الله هاشمی با تعدیل سیاست های اقتصادی توجه به رفع محرومیت را در کانون توجه قرار داد و در برنامه دوم توسعه سازوکار مشخصی برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر نیز به‌عنوان مکمل برنامه اقتصادی دوران تثبیت در دولت ششم به تصویب رسید. به طور کلی رشد اقتصادی ایران و مبادلات اقتصادی با جامعه بین‌المللی افزایش قابل توجهی یافت. شاخص های اقتصادی کشور در مقایسه با سال های جنگ تحمیلی رو به بهبود بود در این دوران رشد تولید ناخالص داخلی، متوسط سالیانه درآمد سرانه، ارزش افزوده در کشاورزی و نفت، صنعت و خدمات، کاهش نرخ بیکاری، نرخ سرمایه گذاری و غیره روندی رو به رشدی را تجربه کرد.
هاشمی با نگاه همه جانبه و آینده نگر با طراحی و اجرای سیاست های کلان اقتصادی به دنبال این بود که ایران را به عنوان کشوری توسعه یافته در منطقه معرفی کند.

** مرد تعامل و تعادل
شخصیت واقع بینانه و مصلحت نگرانه مرحوم هاشمی باعث شد که به رغم برخی حاشیه سازی و فراز و فرود ها همواره به اهداف و ارزش های نظام وفادار باشد.
بسیاری او را شخصیتی ورای افراط و تفریط ها می دانند او مرد زمانه خود بود و با ذکاوت و سیاست مدبرانه خویش در هر دوره ای اعم از دوران جنگ، سازندگی، حوادث و رخدادهای پس از انتخابات ۸۸ و غیره، مصالح نظام و منافع ملی کشور را درصدر قرار می داد.
زنده یاد هاشمی چه در دوران ریاست جمهوری و سال های سازندگی و چه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام به دنبال بهبود روابط و ایجاد تعادل هم در عرصه داخلی و هم در مناسبات بین المللی و سیاست خارجی بود به طوری که در دوران ریاست قوه مجریه تنش زدایی و توسعه مناسبات دیپلماتیک مسالمت آمیز با جهان را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور ضروری می دانست و تعامل بین المللی و توسعه سیاست خارجی با هدف توسعه اقتصادی در دولت های پنجم و ششم جایگاه خاصی داشت.
رویکرد عملی و رفتاری جمهوری اسلامی در دوره آیت الله هاشمی بر حفظ منافع ملی، همزیستی مسالمت آمیز با جهان، مصالحه و پرهیز از سیاست های تحریک آمیز، عضویت در سازمان ها و مجامع منطقه ای و بین المللی مبتنی بود. در عرصه سیاست خارجی دولت هاشمی با ایجاد روابط با روسیه، کشورهای تازه استقلال یافته از شوروی سابق وحفظ تعادل در مناسبات با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، سیاست عمل گرایانه را با اهداف اقتصادی و سیاسی و توسعه منابات گازی و نفتی در پیش گرفت و به عادی سازی وروابط ایران و خروج از انزوا، تثبیت جایگاه جمهوری اسلامی و تحقق اهداف نظام در منطقه و جهان بسیار کمک کرد.
هاشمی رفسنجانی به راستی شخصیتی بود که میان همه جریان ها و گرایشات سیاسی در ایران از جایگاه و اقتدار ویژه ای برخوردار بود و با مشی معتدلانه و متعاملانه در راستای حفظ ارزش های انقلاب و تعالی و پیشرفت نظام جمهوری اسلامی حرکت می کرد.
یکسال از درگذشت آیت الله هاشمی، مرد سال های سخت جنگ، سازندگی و مبدع و مجری اصلاحات بزرگ اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران می گذرد، شخصیتی که هم مبارز انقلابی بود وهم مرد مصلحت روزهای سخت. هم پایبند به اصول و ارزش های نظام و هم حامی و پشتیبان اصلاحات.

پژوهشم**۳۰۵۰** ۱۶۰۱**خبرنگار: فاطمه دوله**انتشار: شهناز حسنی
خطرنگار، پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

انتهای پیام /*


سیاسی


سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی


دوران سازندگی


مجمع تشخیص مصلحت نظام

نظرات بسته شده است.