از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 14508

113 بازدید

مهدی پازوکی استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل اقتصادی روز یکشنبه در این باره به خبرنگار خطرنگار، گفت: ما هم منتقد برخی برنامه های دولت هستیم، اما نباید فراموش کرد دولت روحانی سال ۱۳۹۲ و در شرایطی سکان اجرایی کشور را به دست گرفت که دولت های نهم و دهم به زبان آمار، اقتصاد کشور را […]

مهدی پازوکی استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل اقتصادی روز یکشنبه در این باره به خبرنگار خطرنگار، گفت: ما هم منتقد برخی برنامه های دولت هستیم، اما نباید فراموش کرد دولت روحانی سال ۱۳۹۲ و در شرایطی سکان اجرایی کشور را به دست گرفت که دولت های نهم و دهم به زبان آمار، اقتصاد کشور را یک ربع قرن عقب برده بودند به طوری که اگر روحانی بتواند دوباره شاخص های اقتصادی را به شرایط پیش از دوران احمدی نژاد باز گرداند، باید تندیس وی را در میدان پاستور قرار داد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: وقتی دولت نهم سال ۱۳۸۴ سکان کار را به دست گرفت، شاخص هایی مانند نرخ رشد اقتصادی، سرمایه گذاری و اشتغال روندی رو به رشد و همزمان بیکاری و تورم سیری کاهنده داشتند و ارزش پول ملی در برابر دلار تقریبا معادل ۹۰۰۰ ریال ثابت بود.
پازوکی اضافه کرد: در مقابل، دولت احمدی نژاد وقتی سال ۱۳۹۲ قدرت را به روحانی تحویل داد، خزانه با وجود دلارهای فراوان نفتی خالی بود، سرمایه گذاری به کمترین سطح آن در ۶۰ سال گذشته رسید و تورم برای نخستین بار در تاریخ کشور به بیش از ۴۰ درصد رسیده بود.
این تحلیلگر اقتصادی خاطرنشان کرد: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تا مرداد ۱۳۹۲ ما در مجموع ۱۱۰۰ میلیارد دلار نفت فروختیم که ۶۵۰ میلیارد دلار آن صرفا در دوره دولت های احمدی نژاد اتفاق افتاد اما متاسفانه در دولت های نهم و دهم به جای استفاده درست از دلارهای نفتی، مخارج جاری دولت و واردات بشدت افزایش یافت و اقتصاد از ریل خارج شد.
پازوکی گفت: جالب است کسانی که رییس دولت دهم و یازدهم را معجزه هزاره سوم می نامیدند اکنون نه تنها حاضر نیستند مسئولیت حمایت از سیاست های احمدی نژاد را بپذیرند بلکه به سیاست های اقتصادی دولت روحانی که اتفاقا در مسیر درست قرار دارد، حمله می کنند.
وی تصریح کرد: با این حال، دولت دوازدهم باید اجرای اصلاحاتی مانند هدفمندی یارانه ها، افزایش یارانه اقشار کم درآمد، کاهش وابستگی بودجه به نفت از یک هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۶ به یک هزار و ۱۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۷ و گسترش چتر مالیاتی بدون افزایش نرخ مالیات از یک هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال به یک هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال را با شتاب بیشتری ادامه دهد.

* معیشت بهانه است
یک اقتصاددان و تحلیلگر اقتصادی دیگر نیز به خطرنگار، گفت: عده ای برای فشار آوردن به دولت، معیشت مردم را بهانه قرار داده و عوامل خود را به خیابان آورده اند تا علیه دولت شعار بدهند.
هوشیار رستمی افزود: این اشتباه بزرگی بود که مخالفان دولت مرتکب شده اند و اکنون هم پشیمان هستند، چون دودش به چشم همه به ویژه نظام می رود.
وی ادامه داد: مردم حق دارند اعتراض کنند، اما دولت روحانی مسئول همه تقصیرها نیست. همه می دانیم دولت های یازدهم و دوازدهم میراث دار یک دولت بشدت ناکارآمد بود و حتی پیش از احمدی نژاد هم نارسایی های دیگری وجود داشت.
رستمی تاکید کرد: بودجه ۹۷ موارد مثبتی دارد که جهت گیری اقتصادی دولت روحانی را در سالهای اخیر نشان می دهد، اما در کنار اینها، باید سایر قوا از جمله قوه قضاییه نیز برخوردی قاطع با اختلاسگران و مفسدان اقتصادی داشته باشند و نظارتها در حوزه اقتصاد در کشور تقویت شود.
این تحلیلگر اقتصادی گفت که در چنین شرایطی، انتظار می رود مردم با سیاستهای اقتصادی درست دولت همراهی کنند و از اقداماتی که امنیت و آرامش جامعه را بر هم می زند، بپرهیزند زیرا هر گونه ناآرامی منجر به فرار سرمایه ها از حوزه اقتصادی و در نتیجه تشدید مشکلات در این بخش می شود که نتیجه طبیعی آن، افزایش تورم و بدترشدن وضعیت ایجاد اشتغال در کشور خواهد بود.
اخبار اقتصادی خطرنگار، در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**۱۰۶۳**
گزارشگر: رفعت کرمی مهر* انتشار: فرهاد راستی

انتهای پیام /*


اقتصاد


تورم


روحانی


دستاوردهای دولت

نظرات بسته شده است.