از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 13283

134 بازدید

به گزارش خطرنگار، سید مجید موسوی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس ابلاغ معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی برنامه اجرایی کشت کلزا در استان البرز ۱۵۰۰ هکتار مصوب شد که کشاورزان البرز موفق به کشت ۱۰۴۴ هکتار از این میزان شدند. وی اظهار داشت: به دلیل عدم بارش کافی نزولات جوی در […]

به گزارش خطرنگار، سید مجید موسوی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس ابلاغ معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی برنامه اجرایی کشت کلزا در استان البرز ۱۵۰۰ هکتار مصوب شد که کشاورزان البرز موفق به کشت ۱۰۴۴ هکتار از این میزان شدند.
وی اظهار داشت: به دلیل عدم بارش کافی نزولات جوی در فصل پائیز تمام مزارع کلزا ۲نوبت و برخی از مزارع هراکشت (زودکاشت) ۳ نوبت آبیاری شده و اکنون وضعیت رویشی مزارع یاد شده در مرحله ۶ برگی است.
وی ادامه داد: برای کشت محصول یاد شده در استان البرز از ۵۰ درصد ارقام هیبرید خارجی و ۵۰ درصد بذور OP (آزاد گرده افشان) داخلی استفاده شده و برنامه سازمان جهاد کشاورزی در این خصوص حمایت از ارقام پر محصول داخلی و خارجی بوده و هدف نهائی تولید روغن با کیفیت مطلوب می باشد لذا برای کشت سطح ۱۰۴۴ هکتار حدود ۷۳۰۰ کیلوگرم بذور انواع ارقام کلزا (از ارقام ایرانی، آلمانی و فرانسوی) استفاده شده است.
موسوی گفت: به همین منظور برای توسعه کشت مکانیزه این محصول نیز حمایت های ویژه ای از سوی دولت بعمل آمده بطوری که برای افزایش سطح کشت مکانیزه گیاه دانه روغنی کلزا در سال قبل ۹ دستگاه و در سال جدید ۱۰ دستگاه بذر کار ریزدانه کار با یارانه ۵۰ درصد بلاعوض (از سوی دولت) به کشاورزان و حرفه ای کاران استان تحویل داده شده است.
وی اضافه کرد: برای صیانت از منابع آبی موجود برنامه های دیگری شامل توسعه آبیاری نوین با استفاده از آبیاری تیپ و کشت نشائی کلزا در دستور کار سازمان قراردارد به همین منظور در سال زراعی ۹۷-۹۶ در سطح ۱۲۰ هکتار از مزارع کلزا آبیاری تیپ به اجرا درآمده و در سطح حدود ۲۰۰۰ متر مربع نیز کشت نشائی پنبه بصورت آزمایشی در یکی از مزارع استان کشت شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز از دیگر حمایت های سازمان برنامه توسعه کشت دانه های روغنی را ، برگزاری ۴ دوره آموزشی برای کشاورزان و کارشناسان دست اندر کار در سطح استان با استفاده از اساتید مجرب تغذیه گیاهی و اصول فنی کشت محصول یاد شده در ابتدای سال زراعی ۹۷-۹۶ عنوان کرد.
وی گفت: همچنین برای معرفی ارقام پر محصول که ضمن توان تولید بالا از ریزش کمتر و یکنواختی در رسیدگی بیشتر با نیاز آبی کمتر برخوردار باشند ، در ۲ مزرعه مقایسه ارقام در قالب برنامه PVS(انتخاب مشارکتی ارقام) در سطح استان در حال اجراست و در یکی از مزارع ۱۰ رقم مختلف در سه تکرار با هم مقایسه شده که پس از برداشت، ارزیابی لازم در خصوص مقدار عملکرد در واحد سطح و سایر مشخصات بعمل آمده و به کشاورزان معرفی خواهد شد.
۶۱۵۶/۱۵۳۵خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری

انتهای پیام /*


اقتصاد


البرز


جهاد کشاورزی


کشت کلزا

نظرات بسته شده است.