از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 11929

46 بازدید

به گزارش خبرنگار پارلمانی خطرنگار، محمود صادقی در جلسه علنی امروز – چهارشنبه- مجلس در تذکری با استناد به ماده ۷۹ آیین نامه داخلی مجلس به ارائه توضیحاتی در مورد نطق یکشنبه هفته جاری خود که منجر به ایجاد حواشی در مجلس شده بود، پرداخت.وی اظهارداشت: بنده نطق اضطراری را در جلسه روز یکشنبه هفته […]

به گزارش خبرنگار پارلمانی خطرنگار، محمود صادقی در جلسه علنی امروز – چهارشنبه- مجلس در تذکری با استناد به ماده ۷۹ آیین نامه داخلی مجلس به ارائه توضیحاتی در مورد نطق یکشنبه هفته جاری خود که منجر به ایجاد حواشی در مجلس شده بود، پرداخت.
وی اظهارداشت: بنده نطق اضطراری را در جلسه روز یکشنبه هفته جاری مجلس مطرح کردم که باعث برخی ابهامات شده است و به همین دلیل لازم می دانم توضیحاتی را ارائه کنم.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: امام راحل در دوره اول مجلس خطاب به نمایندگان فرمودند که شما عصاره فضائل ملت هستید که همین نقل قول از ایشان تبدیل به این جمله شد که مجلس عصاره فضائل ملت است. مقصود بنده آن است که مجلس و شورای نگهبان در شرایط فعلی در نظام قانونگذاری با یکدیگر عجین شده اند و شورای نگهبان جزئی از نظام قانونگذاری است.
وی افزود: بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی شورای نگهبان بر انتخابات و روند قانونگذاری نظارت دارد که هر کدام فلسفه بسیار متقنی دارد،از سویی دیگر بنده به شخصه قائل به نظارت استصوابی شورای نگهبان هستم و بارها این نکته را در سخنرانی‌هایم مورد اشاره قرار داده‌ام.
عضو فراکسیون امید مجلس دهم خاطرنشان کرد: با رجوع به مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی می توان دریافت که شورای نگهبان به این دلیل تشکیل شد که در زمان رژیم پهلوی حاکمیت نامزدهای مشخصی را از صندوق رای بیرون می آورد که برای جلوگیری از این اتفاق نهادی مستقل به نام شورای نگهبان تشکیل شد تا نمایندگان مردم و نه نمایندگان حاکمیت باشند و قوه مجریه و حاکمیت نیز در انتخاب نمایندگان مداخله‌ای نداشته باشند تا نمایندگان براساس آرای مردم انتخاب شوند.
صادقی ادامه داد: بزرگانی همچون شیخ فضل الله نوری در برپایی نظام مشروطه تلاش های زیادی کرد، براین اساس باید قوانین مصوبه مجلس به گونه‌ای تصویب شود که برخلاف اسلام نباشد که این موضوع در اصول قانون اساسی پیش بینی شده است تا شورای نگهبان نظارت قانونی بر مصوبات مجلس داشته باشد تا مطابق موازین شرع و برخلاف قانون اساسی به تصویب نرسد.
وی ادامه داد: اکنون بعد از گذشت چهار دهه از عمر مبارک جمهوری اسلامی ایران و فعالیت مستمر شورای نگهبان کنار مجلس سوال این است که آیا ما حق نداریم که بپرسیم که محصول چنین نظامی و رویکردی چه بوده و چطور می توان این کار را ارزیابی کرد؟ بنده با تمامی احترامی که به شورای نگهبان قائلم معتقدم که باید بتوان عملکرد آن را نقد کرد.
وی گفت: امام راحل فرمودند که وقتی شورای نگهبان مصوبه‌ای را تایید یا رد می کند هیچ کس حق ندارد که بگوید این نظر اعتبار نداشته و به همین دلیل نظر شورای نگهبان لازم الاتباع است.
نماینده مردم تهران در مجلس دهم تصریح کرد: در اینجا بحث ما کاهش اختیارات مجلس است از جمله حق تحقیق و تفحص و محدویت های اعمال شده که نمی توانیم تفحص را نسبت به شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری انجام دهیم،این ها باعث کاهش حدود و اختیارات مجلس و کاهش خروجی عملکرد قوه مقننه شده است.
وی افزود: بسیاری از نظارت ها در امر قانونگذاری قابل نقد است، بعضا شورای نگهبان به مصوباتی ایراد می گیرد و در برخی موارد این رهنمود را به نمایندگان می کند که موضوعی را مورد استثنا قرار دهید، برای همه نهادهای کشور احترام قائلم و در ضمن حق انتقاد را نیز قائل می باشم.
صادقی گفت: اظهارنظر درباره دیوان محاسبات مشخصا به رییس این دیوان مربوط نیست بلکه ناظر به فرآیندی است که در دیوان وجود دارد و باعث خط خوردن عملکرد حسابرسان زحمت کش دیوان در جهت رسیدگی به نظام و گردش بانکی شده است، اگر لازم بدانید جزئیات این موضوع را در جلسه علنی یا کمیسیون مربوطه مطرح می‌کنم.
علی لاریجانی رییس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر گفت: اگر دفعه پیش اینگونه صحبت می‌کردید چنین مناقشه‌ای در مجلس به وجود نمی‌آمد.
وی گفت: شما به موضوع بررسی حساب‌های مجلس در دیوان محاسبات اشاره کردید که رییس دیوان مواردی را خط می‌زند، «بینی و بین الله» اینطور نیست، من حتی متوجه بررسی‌های دیوان نمی‌شوم چون کارشناسان دیوان محاسبات براساس سیستم از پیش تعیین شده این کار را انجام داده و در کمیسیون برنامه و بودجه آن را ارائه می دهند تا ابهامات رفع شود.
رییس مجلس تاکید کرد: اگر اشکالی هم باشد آن را می گویند و اینطور نیست که حسابی را خط بزنند.
به گزارش خطرنگار، محمود صادقی نماینده مردم تهران در جلسه علنی روز – یکشنبه- هفته جاری مجلس در بخشی از نطق میان دستور خود خواستار آغاز شفافیت از مجلس شد و گفت: آیا مجلس عصاره فضائل ملت است؟ ما عصاره فضائل شورای نگهبان هستیم.
وی افزود: بیاییم شفافیت را از مجلس آغاز کنیم. نظام مالی مجلس، غیرشفاف است. چرا اجازه نمی‌دهند بودجه سالانه مجلس به طور شفاف حسابرسی شود؟ آیا نمایندگان مجلس در جریان حسابرسی‌های سالانه بودجه‌ای مجلس هستید؟
این سخنان صادقی (ما عصاره فضائل شورای نگهبان هستیم) مورد اعتراض برخی نمایندگان مجلس قرار گرفت، و مخالفت خود را اعلام کردند، پس از نطق میان دستور صادقی این نمایندگان معترض خواهان بیان اخطار و تذکر شدند.
این موضوع باعث ایجاد برخی درگیری های لفظی و فیزیکی میان برخی ازنمایندگان مجلس شد
سیام**۹۱۲۱**۱۳۳۶
خبرنگار: سمیه لاری**انتشار:مهرنوش خانزائی

انتهای پیام /*


سیاسی


مجلس


محمود صادقی


تذکر

نظرات بسته شده است.