از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 11495

72 بازدید

به گزارش خبرنگار سیاسی خطرنگار، بهرام سرمست روز دوشنبه در نشست خبری با اشاره به برگزاری نهمین جلسه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب افزود: ۱۹ پرونده تشکل سیاسی و اقلیت دینی در این جلسه بررسی شد که پروانه ۵ انجمن اقلیت های دینی با موضوع تمدید پروانه مطرح و پس از بحث و بررسی با تمدید […]

به گزارش خبرنگار سیاسی خطرنگار، بهرام سرمست روز دوشنبه در نشست خبری با اشاره به برگزاری نهمین جلسه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب افزود: ۱۹ پرونده تشکل سیاسی و اقلیت دینی در این جلسه بررسی شد که پروانه ۵ انجمن اقلیت های دینی با موضوع تمدید پروانه مطرح و پس از بحث و بررسی با تمدید پروانه، هر ۵ تشکل موافقت شد.
مدیر کل سیاسی وزارت کشور ادامه داد: این تشکل ها شامل انجمن فرهنگی ارامنه چهارمحال مقیم مرکز، انجمن زرتشتیان قاسم آباد یزد، شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران، شورای خلیفه گری ارامنه تهران و شمال و انجمن اجتماعی ارامنه تهران بود.
سرمست خاطرنشان کرد: در حوزه احزاب و گروه های سیاسی پرونده حزب توسعه ملی استان تهران که دارای پروانه برای انجام فعالیت در محدوده استان تهران بود مطرح و با تقاضای این تشکل با عنوان حزب توسعه ملی ایران اسلامی با دامنه فعالیت سراسری موافقت شد.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: در ادامه این نشست گزارش مجامع عمومی تشکل های مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی، کانون مهستان و حزب اسلامی رفاه کارگران مطرح و مشروط به تعلیق اساسنامه و مرامنامه، با قانون جدید احزاب مورد تصویب قرار گرفت و مابقی پرونده ها به جهت اتمام سقف زمانی جلسه به جلسه بعدی موکول شد.
دبیرکمیسیون دانشجویی شورای امنیت کشور نیز با ارائه گزارشی درباره برگزاری مراسم های ۱۶ آذر در دانشگاه های سراسر کشور اظهار اشت: درباره مراسم روز دانشجوی امسال کمیسیون دانشجویی شورای امنیت کشور به موقع تشکیل شد و مصوبات آن با قید فوریت به تمامی استان ها و اعضای کمیسیون ابلاغ و کارشناسان دفتر سیاسی پیگیر اجرای تمامی مصوبات شدند.
سرمست ادامه داد: سیاست کمیسیون بر ایین مبنا بود که در رابطه با بزرگداشت این روز هر چه باشکوه تر مراسم برگزار و بر مبنای اصل قانونمندی و توزیع عادلانه فرصت ها بین تشکل های سیاسی و براساس اصل استقلال دانشگاه ها در برنامه ریزی ها این مراسم با پویایی و نشاط سیاسی هر چه بیشتر در دانشگاه ها برگزار شود.
سرمست با بیان اینکه در سال جاری هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی شاهد رشد چشمگیری در تعداد برنامه هایی اجرا شده دانشگاه ها بودیم تصریح کرد: بیش از یک هزار برنامه در سطح استان ها و دنشگاه های کشور برگزار شد که از این تعداد ۴۷۵ مورد سخنرانی ، ۳۸ مورد مناظره، ۹۸ مورد پرسش و پاسخ، ۵۶ مورد تریبون آزاد، ۱۱۰ همایش دانشجویی و ۲۶۶ مورد برنامه های متنوع دیگر برگزار شده است.
مدیر کل سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه روز ۱۶ آذر امسال پنجشنبه و بین التعطیلن بود به همین دلیل مراسم های برگزاری روز دانشجو در هفته یا دهه منتهی به این روز برگزار شده است ادامه داد: حتی یک مورد منجر به درگیری، تنش در دانشگاه ها گزارش نشده اما از بین این تعداد جلسات برگزار شده ۱۰ مورد سخنرانی به دلیل عدم صدور مجوز توسط هیات نظارت دانشگاه ها ۱۱ مورد به دلیل عدم حضور سخنرانان مدعو و ۴ مورد به سایر دلایل از جمله عدم هماهنگی با هیات نظارت دانشگاه ها لغو شده است.
سرمست مدیرکل سیاسی وزارت کشور تصریح کرد: براساس اعلام دانشگاه ها از مجموع سخنرانان مراسم ۱۶ آذر ۲۰۷ مورد با گرایش اصلاح طلبی، ۲۵۲ مورد با گرایش اصولگرایی ، ۱۱۸ مورد با گرایش مستقل برگزار شده و البته بدیهی است که این تقسیم بندی و تفکیک نسبی است. بنابر این به نوعیی تعادل و توزیع مناسبی برای حضور تمامی نظرات سیاسی در دانشگاه ها صورت گرفته است.
مدیر کل سیاسی وزارت کشور در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در دانشگاه آزاد نیز اصلاح طلبان نیز برای سخنرانی حضور داشته اند یا خیر گفت: اینگونه نیست که مطلقا حضور نداشته باشند و مدعوین براساس سلایق هیات های نظارت دانشگاه ها انتخاب می شدند البته این موضوع را دانشگاه آزاد تکذیب کرده است.
سرمست ادامه داد: تعداد برنامه های برگزار شده در روز ۱۶ آذر نسبت به سال گذشته بیش از ۲ برابر بود و از نظر لغو برنامه ها نیز تعداد برنامه های برگزار نشده همان تعداد سال گذشته است که در مجموع می توان گفت ۵۰ درصد کاهش داشته ایم.
مدیر کل سیاسی وزارت کشور در پاسخ به سوال دیگری درباره بسترسازی برای حضور جوانان در احزاب و تشکل ها اظهار داشت: ما به عنوان دبیرخانه کمیسیون احزاب و دفتر سیاسی وزات کشور وظیفه تقویت و تشویق تشکیل احزاب را برعهده داریم و امروز نیز شاهد تنوع و تعدد احزاب هستیم به شکلی که ۲۴۷ حزب و تشکل در سراسر کشور وجود دارد و به همین دلیل نیازمند آسیب شناسی در این زمینه هستیم.
سرمست پیشنهاد کرد: اگر به جای این تعداد احزاب ۱۰ حزب قدر در کشور وجود داشت شاید بهتر می توانستند کار کنند اما وظیفه وزارت کشور بسترسازی و فرهنگ سازی در این زمینه است و ما براساس قانون نمی توانیم کسی را مجبور به حضور در حزب یا ممنوع از ورود به حزبی کنیم.
مدیر کل سیاسی وزارت کشور خاطرنشان کرد: روند تشکیل احزاب باید تسهیل شده و بنا داریم که جلسات کمیسیون احزاب را به صورت منظم و هر دو هفته یکبار تشکیل دهیم تا درخواست تشکیل هیچ حزبی مقفول نماند.
سرمست درباره تطبیق احزاب با قانون جدید نیز اظهار داشت: در قانون جدید و احزاب تا ۱۴ آذرماه امسال فرصت داده شده که اساسنامه و مرامنامه خود را با برگزاری مجمع با قانون جدید تطبیق دهند اما چون این تاریخ سپری شده و تعدادی از احزاب تقاضای جدیدی ارائه کرده اند و در قانون نیز پیش بینی شده که ۶ ماه دیگر این روند استمهال شود ما اگر درخواست جدیدی دریافت کنیم تا ۱۴ خرداد ۹۷ با آن موافقت خواهیم کرد.
مدیر کل سیاسی وزارت کشور از احزاب خواست در فرصت باقی مانده و هر چه سریع تر تقاضای تطبیق خود با قانون جدید احزاب را به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ارائه دهند تا در زمان مقرر این روند قانونی انجام شود.
سیام*۹۱۰۳*۳۰۶۱*۱۴۴۹*خبرنگار: حمید شهریاری*انتشار: امیر کاردان راد

انتهای پیام /*


سیاسی


وزارت کشور


سرمست


یارانه احزاب

نظرات بسته شده است.