از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 11388

87 بازدید

خطرات بافت فرسوده در بحران، یکی از مسایلی است که پس از وقوع زلزله ۷٫۳ ریشتری ۲۱ آبان پرداختن بدان بسیار حائز اهمیت است که باید نحوه پیشگیری از خطر در همه بافت ها و به ویژه مناطق فرسوده مورد بررسی قرار گیرد و باید گفت که حتی بافت ها و منازل نوساز شهری نیز […]

خطرات بافت فرسوده در بحران، یکی از مسایلی است که پس از وقوع زلزله ۷٫۳ ریشتری ۲۱ آبان پرداختن بدان بسیار حائز اهمیت است که باید نحوه پیشگیری از خطر در همه بافت ها و به ویژه مناطق فرسوده مورد بررسی قرار گیرد و باید گفت که حتی بافت ها و منازل نوساز شهری نیز کمابیش در معرض خطر این فاجعه هولناک قرار دارند.
نوسازی بافت فرسوده از جنبه های متعدد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است لذا می طلبد مسئولان و مردم به این مهم بیشتر توجه کنند.

*بسته تشویقی شورا و شهرداری کرمانشاه برای بازسازی بافت فرسوده
مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهرداری کرمانشاه در گفت و گو با خطرنگار، از وجود یک هزار و ۲۲۸ هکتار بافت فرسوده در شهر کرمانشاه خبر داد و گفت: سازمان نوسازی و بهسازی به نمایندگی از شهرداری، متولی و سیاست گذار نوسازی بافت فرسوده است.
علیرضا وزیری ادامه داد: در سیاست جدید دولت، بازسازی مناطق و بافت های فرسوده به دخالت مستقیم مردم موکول شده و تسهیلاتی در این راستا واگذار و مشوق هایی نیز در نظر گرفته شده که شهرداری می تواند آنان را در اختیار متقاضیان قرار دهد.
وی ادامه داد: از یک ماه گذشته از سوی شورای اسلامی شهر کرمانشاه بسته تشویقی و تسهیلاتی برای بازسازی مناطق فرسوده در نظر گرفته شده که شهرداری با اخذ مجوز از سوی شورا، در بحث هزینه های صدور پروانه تخفیفات ۵۰ تا ۷۰ درصدی در نظر گرفته است.
وزیری اظهار داشت: این بسته تا خرداد ماه ۹۸ تصویب شده و از سوی دیگر، مشوق هایی به صورت کمک هزینه طراحی نما، خدمات ایمنی و آتش نشانی، حفاری و آسفالت و کمک هزینه طراحی و فضای سبز در این بسته در نظر گرفته شده است.
به گفته وزیری، هدف از این بسته جدید تسهیلاتی، ترغیب مردم به سمت نوسازی با استفاده از تسهیلات دولتی و بخشودگی های شهرداری است.
وی به پاره ای از مشکلات ناپایداری و نفوذناپذیری در بافت فرسوده اشاره کرد و ادامه داد: معابر این بافت ها آنقدر کم عرض و کوچک است که نمی توان به ارائه خدمات رفاهی و شهری برای ساکنان آن پرداخت.
به گفته وی، بیمه شدن ساختمان های مناطق فرسوده به مشارکت مردم ارتباط دارد و این مقوله در بسته تشویقی شورای شهر براساس ماده هشت قانون احیا و بهسازی بافت در نظر گرفته شده است.

** تجربه ایجاد شبکه دسترسی به بافت فرسوده در محله فیض آباد
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه نیز با بیان اینکه دولت از دهه ۷۰ به بعد در بحث بافت های فرسوده ورود پیدا کرد، ادامه داد: دولت در این زمینه تجربه ۲۴ ساله دارد که این مقوله در کرمانشاه در محله فیض آباد تجربه شد، در این منطقه که دارای خیابان بسیار کم عرضی است املاک مردم خریداری شد و یک خیابان کم عرض از مدرس به جلیلی به منظور دسترسی به بافت فرسوده ایجاد شد تا حداقل آسیب را به بافت بزند.
وی اظهار داشت: سپس پارک، ورزشگاه، خانه بهداشت، مجتمع فرهنگی هنری در این منطقه ساخته شد و خدمات نداشته برای رغبت به سکونت ایجاد شد که نتیجه بخش بود.

*چاره اندیشی دولت از طریق انتقال خدمات و توانمندی سازی ساکنان بافت فرسوده
نیک کردار ابراز کرد، دولت علاوه بر انتقال خدمات به بافت فرسوده برای تشویق مردم به بازسازی، به دنبال توانمندی ساکنان بافت های فرسوده نیز بوده است.
این مسئول ادامه داد: افراد حاشیه نشین باید معیشت و اقتصاد آنان با مشاغل خرد و خانگی و اعطای تسهیلات خرد وضعیت بهتری پیدا کند تا بتوانند بافت ها را نوسازی کنند.

**زندگی ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت کرمانشاه در بافت فرسوده
فرماندار کرمانشاه هم از سکونت بیش از ۳۰۰ هزار نفر در بافت های فرسوده و سکونت گاههای غیررسمی در این شهر خبر داد و گفت: این مقدار ۳۲ درصد کل جمعیت شهری کرمانشاه را شامل می شود.
فضل الله رنجبر، از شناسایی ۳۶ محله بافت فرسوده کرمانشاه خبر داد و گفت: حدود ۱۴ محله از مجموع محلات قدیمی نیازمند توجه بیشتری است.
وی یادآور شد: البته کار نوسازی بافت فرسوده و ساماندهی محلات حاشیه ای از مدت ها قبل آغاز شده و ادامه نیز خواهد یافت.
وی در پایان اظهار کرد: اگر از امروز به فکر ساماندهی بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی نباشیم در آینده شاهد مشکلات جدی تری خواهیم بود.
از جمعیت ۲ میلیون نفری استان کرمانشاه بیش از ۹۰۰ هزار نفر در شهر کرمانشاه زندگی می کنند.
زمین لرزه ۷٫۳ ریشتری ۲۱ آبان در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله، ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشته است.
این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود ۹۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
۸۰۶/۷۴۶۰ خبرنگار:زهره کریم زاده ** انتشاردهنده:علی مولوی

انتهای پیام /*


اجتماعی


زلزله۹۶


بافت فرسوده


کرمانشاه

نظرات بسته شده است.